Under My Skin van James Dawson

under my skin cover van james juno dawson
Published: 3/5/2015
Meet Molly Sue. Once she's under your skin there's no getting rid of her... Seventeen-year-old Sally Feather is not exactly a rebel. Her super-conservative parents and her treatment at the hands of high school bullies means that Sally's about as shy and retiring as they come - but all that's about to change. Accidentally ending up in the seedier side of town one day, Sally finds herself mysteriously lured to an almost-hidden tattoo parlour -…

Het allereerste YA horrorboek wat ik ooit las was Say Her Name van James Dawson en het bezorgde me slapeloze nachten voor een hele week. Het tweede YA horrorboek wat ik las was Hollow Pike van dezelfde auteur en wederom deed ik de volgende nachten geen oog dicht. Under My Skin stond dan ook al een hele poos op mijn boekenplank te wachten tot ik genoeg moed verzameld zou hebben om het te lezen en tijdens Kwante's Spook-A-Thon kwam het er dan eindelijk van, maar gelukkig (of helaas) viel het dit keer reuze mee.

Horror en ik zijn niet zo'n goede combinatie. Ik ben dan ook zo iemand die al te bang is om bepaalde films te kijken omdat ik weet dat ik na het kijken wekenlang alle lampen aan moet hebben in huis voor het geval dat ik 's nachts naar de w.c. moet. Ik vermijd het genre dan ook grotendeels, maar in oktober kan ik het niet laten om een eng boek of een enge film te kijken. Het is immers de maand van Halloween en van de Spook-A-Swap. Daarvoor kan zelfs een bangebroek als ik zich wel even over haar angst heen zetten.

under my skin van james dawson craving pages

Sally Feather is een vrij onopvallend meisje met een groot talent: haar stem. Wanneer ze auditie doet voor de schoolmusical voelt miss popular zich bedreigd genoeg om Sally na school aan te spreken op haar auditie. Terwijl de meiden praten worden ze echter benaderd door een dakloze man die hen de stuipen op het lijf jaagt vlak voordat hij door een automobilist vlak voor hun ogen wordt aangereden.

De volgende dag heeft Sally opnieuw een vreemde confrontatie met een dakloze en ze vlucht de eerste de beste winkel in die ze kan vinden. Het blijkt een tattooshop te zijn en de rouw die er werkt, Rosita, haalt Sally over om een tatoeage te laten zetten om haar zelfvertrouwen een boost te geven. Ze kiest voor een prachtige tattoo van een pinup-achtige dame. Maar vrijwel onmiddellijk merkt Sally dat er iets vreemds aan de hand is met de tattoo... wanneer deze tegen haar begint te praten en van haar rug naar haar buik wandelt alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Kennen jullie toevallig de televisieserie Are You Affraid of the Dark? Dat was een serie waarin een groep jongeren zich om een kampvuur verzamelde om elkaar spookverhalen te vertellen. Dit hele boek heeft een beetje dezelfde vibe als een aflevering uit die serie. Hoewel het een heel spannend boek is is het net té gek om echt eng te zijn.

Sally Feather is een personage waar ik me enorm gemakkelijk mee kon identificeren. Haar status op school was een beetje vergelijkbaar met die van mij en net als Sally had ik ook een twee héle goede vriendinnen en een heleboel pestkoppen (Godzijdank heb ik nooit een tattoo genomen). Wel vond ik haar met vlagen iets te jong overkomen. Volgens de samenvatting van het boek is Sally zeventien, maar haar gedrag vond ik beter passen bij een meisje van veertien/vijftien.

Haar tatoeae, Molly Sue, vond ik erg goed verzonnen. Haar persoonlijkheid is precies het tegenovergestelde van die van Sally en dat zorgt voor bijzondere maar ook creepy situaties. Wel vind ik het jammer dat de uitgeverij zo weinig heeft gespeeld met de opmaak van Molly Sue's tekst. Het was af en toe echt moeilijk in te schatten wanneer Molly Sue aan het woord was en wanneer Sally sprak. Dan bleek iets verderop dat ik Sally's woorden voor die van Molly Sue had verward en dat bracht me enorm uit mijn flow.

Tegen het einde van het boek vond ik het echt heel erg spannend worden, maar het duurde een aanzienlijke tijd voordat ik echt opging in het verhaal. Jammer, want net wanneer je er echt goed in zit is het verhaal ook weer afgelopen zonder dat je echt het gevoel hebt dat het verhaal 'af' is.

Al met al denk ik dat dit een geschikt horrorboek is voor de Halloweeny's net als ik. Omdat het spannend is, maar niet té eng.

• Under My Skin is een standalone boek
  • Maar het heeft niet echt een 'net' einde