This Monstrous Thing van Mackenzi Lee

17 januari 2019

This Monstrous Thing van Mackenzi Lee

17 januari 2019
This monstrous thing mackenzi lee cover craving pages
Published: 9/22/2015
In 1818 Geneva, men built with clockwork parts live hidden away from society, cared for only by illegal mechanics called Shadow Boys. Two years ago, Shadow Boy Alasdair Finch’s life shattered to bits. His brother, Oliver—dead. His sweetheart, Mary—gone. His chance to break free of Geneva—lost. Heart-broken and desperate, Alasdair does the unthinkable: He brings Oliver back from the dead. But putting back together a broken life is more difficult than mending bones and adding…

Het is nog niet zo lang geleden dat je nog geen booktube video kon kijken of door Goodreads kon scrollen zonder dat iemand The Gentleman’s Guide to Vice and Virtue bejubelde. Ondanks mijn ervaring met gehypete boeken was ik toch enthousiast voordat ik met lezen begon want mij waren piraten beloofd. Die kreeg ik ook, maar jammer genoeg in een verhaal dat me niet kon bekoren. Teleurgesteld verwachte ik niet snel nog een Mackenzi Lee boek op te pikken.

Fast Forward een paar maanden en een lootje uit mijn TBR Thema Jar draagt mij op boeken te lezen van 5 euro of goedkoper. Ik vind This Monstrous Thing van Mackenzi Lee - in hardcover(!) - voor nog geen 4 euro op Amazon. Voor dat bedrag wil ik haar best nog een kans geven... God zij dank!

This monstrous thing mackenzi lee review craving pages

MIJN FEELS

Voor This Monstrous Thing heeft Mackenzi Lee zich laten inspireren door een van de bekendste sci-fi horror verhalen allertijden: Frankenstein van Mary Shelley. Nu heb ik Frankenstein nog nooit gelezen, maar volgens mij weet iedereen wel waar het over gaat. Een gekke geleerde die een man in elkaar probeert te knutselen met stukken van andere, overleden mannen. Lekker luguber. Dit door Frankenstein geinspireerd verhaal gaat over twee broers waarop Mary Shelley haar werk op heeft gebaseerd.

Alasdair is een leergierige jongeman met een voorliefde voor steampunk-achtige technologie waarmee incomplete mensen weer heel kunnen worden gemaakt. En hij is er goed in. Zo goed zelfs dat hij de defecte onderdelen in het lijf van zijn overleden broer heeft kunnen vervangen voor technische snufjes om hem weer tot leven te wekken. In Geneve worden deze halve robots echter niet geaccepteerd. Deze mechanica/mens-hybriden en Shadow Boys (iedereen die biologie met techniek probeert te combineren) worden opgejaagd en vervolgd door religieuze fantaten die vinden dat ze klooien met het werk van God.

Alasdair is niet echt een protagonis in mijn ogen. In feite gaat het boek er grotendeels over hoe hij probeert een gemaakte fout te herstellen. Juist omdat hij niet je stereotype good guy is is hij zó ontzettend interessant! Hij is onvoorspelbaar. Je weet nooit of hij zich gaat laten leiden door hoofd of hart en ik hou daarvan. Clemence is al net zo tof. Ze is een stoere meid met een sterk moreel kompas. Ondanks haar geschiedenis durft ze Alasdair te vertrouwen. Wat ik daar vooral tof aan vond was het feit dat ik haar dus niet durfde te vertrouwen. Of mijn wantrouwen gepast was moet je echt zelf ontdekken.

In dit boek ontdekte ik waarom Mackenzi Lee geloofd wordt om haar schrijfstijl. Ze wist de sfeer van deze fictieve versie van Geneva perfect uit te schilderen voor mij als lezer. Ook schonk ze het verhaal een heerlijk grimmige en bij vlagen gotische vibe mee waar ik van heb genoten. Voor mij kan het niet grimmig genoeg zijn.

Het tempo van het boek is perfect. Er gebeurt enorm veel, maar ze weet ook momenten van rust in te lassen zonder dat het ten koste gaat aan de spanning. Ik las dit echt in een sneltreinvaart uit zonder dat ik daar moeite voor hoefde te doen. Het was een hele fijne ervaring om na lange tijd weer zo moeiteloos door een verhaal te glijden. Als je denkt dat The Gentleman’s Guide to Vice and Virtue goed is, geef dan ook zeker dit boek een kans.

FIJN OM TE WETEN...

• Schrijfster Mary Shelley speelt ook een rol in het verhaal
  • Persoonlijk ergerde ik me in eerste instantie een beetje aan de manier waarop