Things You Save in a Fire van Katherine Center

things you save in a fire van katherine center craving pages
things you save in a fire van Katherine Center cover craving pages
Published: 8/13/2019
Cassie Hanwell was born for emergencies. As one of the only female firefighters in her Texas firehouse, she's seen her fair share of them, and she's excellent at dealing with other people's tragedies. But when her estranged and ailing mother asks her to uproot her life and move to Boston, it's an emergency of a kind Cassie never anticipated. The tough, old-school Boston firehouse is as different from Cassie's old job as it could possibly…

Het is inmiddels al zo lang geleden dat ik voor het eerst werd geattendeerd op de boeken van Katherine Center dat ik me helaas niet meer kan herinneren op welk booktube kanaal ik ze voor het eerst langs zag komen. Wel ben ik degene die deze auteur onder mijn aandacht heeft gebracht eeuwig dankbaar, want wat schrijft Katherine Center fantastische boeken!

Hoewel ik meteen enthousiast was over How To Walk Away en Things You Save In a Fire heeft het even geduurd voordat ik de boeken eindelijk aan mijn verzameling toe heb gevoegd. Ze waren namelijk best pittig geprijsd. Gelukkig had Amazon een tijdje terug een fantastische supersale waardoor ook deze boeken waren afgeprijsd en uiteraard heb ik mijn slag geslagen. Nu ben ik normaal gesproken niet bepaald het type dat nieuwe boeken onmiddellijk wil lezen, maar voor deze twee maakte ik toch een uitzondering.

Cassie leeft voor haar werk bij de brandweer en heeft zelfs een prestigieuze onderscheiding ontvangen voor een heldhaftige reddingsactie. Dan krijgt ze een telefoontje van haar vervreemde moeder die haar hulp hard nodig heeft na een ingrijpende oogoperatie. Cassie trekt bij haar in en meldt zich aan voor de plaatselijke brandweer, maar de mannen daar zitten absoluut niet te wachten op een vrouwelijke vuurvechter. Cassie zal flink moeten knokken om zichzelf te bewijzen.

Ik heb al vluchtig kennis gemaakt met Cassie tijdens het lezen van How To Walk Away en toen maakte ze al een diepe indruk op mij. Het was dan ook erg tof om eindelijk haar verhaal te kunnen lezen. Cassie is echt zo'n ruwe bolster, blanke pit type waarmee je gemakkelijk meeleeft. Het is best speciaal om al vanaf het begin van het boek te weten dat je te maken hebt met een echte heldin. Daardoor vond ik Cassie ook tegelijkertijd indrukwekkend en intimiderend (op een goede manier).

Het is in dit boek niet moeilijk om tussen de regels door te lezen en dat maakt veel plotwendingen nogal gemakkelijk voorspelbaar. Toch stoorde me dat eigenlijk helemaal niet terwijl ik het boek las. Ik hoef niet altijd op het puntje van mijn stoel te zitten om intens te kunnen genieten van een goed boek. Dit boek deed een beetje denken aan een typsiche Hallmark film. Compleet met ietwat zoetsappige romance en flink aangedikte leerzame momenten. Maar dat is nu ook precies waarom ik zo van dit soort boeken kan genieten.

Wat ik erg tof vind aan de boeken van Katherine Center is het feit dat de romance nooit de hoofdnoot in haar verhalen is. In dit boek draait het bijvoorbeeld veel meer over Cassie's band met haar moeder en de gevolgen van een traumatische ervaring uit haar jeugd. Ook schijnt het boek licht op de oneerlijke manier waarop er nog altijd onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen (in dit geval bij de brandweer, maar het vertaald in principe naar heel veel werksituaties).

Net als How To Walk Away is Things You Save in a Fire een verhaal waarin hoop net zo'n belangrijke rol speelt als hard werken voor wat je wilt bereiken en dat vind ik persoonlijk enorm motiverend en inspirerend. Precies waarom ik in korte tijd zo'n groot fan ben geworden van deze auteur. Ik hoop dan ook van harte dat nog veel meer boeken van deze auteur zullen worden uitgegeven in het Nederlands.

• Triggerwarning voor seksisme, verkrachting, geweld en kanker
  • Ondanks de zware thema's blijft hoop een belangrijke rol spelen
  • Katherine Center is een kei in het schrijven van persoonlijke ontwikkeling