The Vine Witch van Luanna G. Smith

the vine witch van luanne g smith craving pages
The vine witch van luanne g smith cover craving pages
Published: 10/1/2019
Format: Audio CD
A young witch emerges from a curse to find her world upended in this gripping fantasy of betrayal, vengeance, and self-discovery set in turn-of-the-century France. For centuries, the vineyards at Château Renard have depended on the talent of their vine witches, whose spells help create the world-renowned wine of the Chanceaux Valley. Then the skill of divining harvests fell into ruin when sorcière Elena Boureanu was blindsided by a curse. Now, after breaking the spell…

Sinds ik een Kindle heb breng ik veel tijd door met het browsen door het enorme aanbod ebooks. Er zijn natuurlijk heel veel manieren om nieuwe boeken te ontdekken, maar ik heb de laatste tijd gemerkt dat Amazon wel héél erg goed is in het inschatten wat ik leuk zal vinden (vergeleken met Goodreads en Nederlandse webshops). Zo bracht Amazon onlangs dit boek onder mijn aandacht.

In eerste instantie vroeg ik me af of het wel iets voor mij was. Ik heb namelijk helemaal niets met wijn (of alcoholische dranken in het algemeen) en dit boek gaat over een wijnheks. Toch was het concept zo verfrissend origineel dat ik besloot het boek een kans te geven. Daar heb ik geen moment spijt van gehad, want dit boek. . . Het was geweldig.

Na zeven jaar vliegen te hebben gevangen in een moeras weet wijnheks Elena eindelijk te ontsnappen aan haar vloek. Maar thuis staat haar een onaangename verrassing te wachten. Haar oma heeft namelijk de wijnplantage waar ze jarenlang haar ziel en zaligheid in heeft gestoken verkocht aan een advocaat uit de stad die niets met bovennatuurlijk bijgeloof te maken wil hebben. Het zal nog niet meevallen om hem ervan te overtuigen haar te laten blijven, maar ze zal wel moeten als ze zich ooit wil wreken op de man die haar jaren geleden heeft vervloekt.

Wanneer je een boek begint vanuit het perspectief van een pad heb je mijn aandacht snel te pakken. Elena is door een vloek in een pad veranderd en haar ontsnapping aan die vloek trekt je meteen in het verhaal. Ik zat al vol met vragen nog voordat ik bij het tweede hoofdstuk was gekomen. Heerlijk dat gevoel. Gelukkig bleek Elena ook in menselijke vorm een erg tof personage. Ze is een zogenaamde vine witch. Ik vond het hele concept van verschillende soorten heksen zo tof! Er waren dus vine witches, beerhexen en Jinns. Het boek scoorde echt heel hoog op de originaliteitsschaal.

Het verhaal zelf ontwikkelde ook op een fijn tempo. De auteur nam goed de tijd om de sfeer te schilderen. Ze weet echt heel goed een beeld te schetsen van de praktijken van de verschillende heksen en de manier waarop magie is verweven met het dagelijkse leven. Ik genoot echt van iedere seconde! Sterker nog, ze is zo goed met woorden dat ik gewoon zin kreeg in een wijntje tijdens het lezen van dit boek. IK! Die normaal gesproken al half over haar nek gaat bij het woord 'alcohol' alleen al. Als dat geen onomstotelijk bewijs is van de manier waarop dit verhaal je naar binnen trekt dan weet ik het ook niet meer.

Naast het romantische beeld van het leven op de plantage en de rol van heksen bij het maken van wijn is er in dit boek ook sprake van verschillende mysteries. Natuurlijk vraag je je als lezer sowieso af of ze wel de juiste persoon verdenkt van de vloek die haar voor zeven jaar in een giftige pad veranderde, maar er is ook sprake van een heuse murder mystery!

Het is wellicht niet een van de meest bloedstollende boeken die ik ooit heb gelezen, maar wat het mist aan sensatie word meer dan voldoende gecompenseerd door de atmosferische omschrijvingen, de romantiek, het mysterie en de realistische, respectvolle manier waarop magie wordt omschreven. De auteur heeft zich duidelijk verdiept in (en laten inspireren door) de natuurreligie wat heeft geresulteerd in een sensationeel goed boek.

• The Vine Witch is het eerste deel in de Vine Witch reeks
  • Het volgende deel heet The Glamourist
  • In het vervolg staat een ander personage centraal