The Tenant of Wildfell Hall van Anne Brönte

/ donderdag, november 7th, 2019
The tenant of wildfell hall van anne brönte cover craving pages
Published: 6/28/2012
'She looked so like herself that I knew not how to bear it' In this sensational, hard-hitting and passionate tale of marital cruelty, The Tenant of Wildfell Hall sees a mysterious tenant, Helen Graham, unmasked not as a 'wicked woman' as the local gossips would have it, but as the estranged wife of a brutal alcoholic bully, desperate to protect her son. Using her own experiences with her brother Branwell to depict the cruelty and…

Een van de leukste dingen aan bloggen over boeken is toch wel het feit dat anderen mijn leessmaak leren kennen. Daardoor ontvang ik namelijk geregeld hele toffe leestips. Zo adviseerde een lezeres me dat ik dringend eens een De Huurster van Wildfell Hall van Anne Brönte moest lezen aangezien ik zo'n fan ben van de andere twee Brönte zussen. Aangezien ik sowieso al van plan was om van elke Brönte zus een boek te lezen besloot ik om snel gehoor te geven aan dat advies.

Ik moet eerlijk toegeven dat de samenvatting van het boek me wel een beetje nerveus maakte. Het verhaal gaat namelijk over een alleenstaande moeder die is gevlucht voor haar echtgenoot. Een enorm controversieel onderwerp back in the day van de Bröntes natuurlijk. Toch begon ik onbevooroordeeld aan het boek en ik moet zeggen dat ik er mogelijk een nieuw favoriet Brönte-boek bij heb. Wat een indrukwekkend verhaal.

The tenant of wildfell hall van anne brönte craving pages

Het verhaal begint wanneer een vrij rustig dorpje een nieuwe inwoonster krijgt. De vrouw doet zich voor als een weduwe die haar zoontje hoopt op te voeden in de rustige omgeving van het dorpje. Maar ze is nogal op zichzelf en excentriek. Al snel doen er allerlei roddels ronde over de vrouw. Een man laat zich echter niet afschrikken door de roddels en bouwt een band op met de vrouw en haar zoontje, om erachter te komen dat er wellicht toch een kern van waarheid zit in de roddels van zijn dorpsgenoten. Helen Graham blijkt getrouwd te zijn en op de vlucht voor haar echtgenoot. In een reeks dagboekfragmenten onthult zij de verschrikkelijke manier waarop haar echtgenoot haar leven verziekte tot ze noodgedwongen haar zoon meenam en vluchtte.

De inleiding van het verhaal duurde enorm lang en ondertussen wordt je als lezer enorm nieuwsgierig gemaakt naar het geheim dat Helen verborgen probeert te houden. Haar hele personage heeft een mysterieuze air waardoor je het niet kunt helpen te speculeren over wat er precies gaande is met de vrouw. Ik denk dat de roddels van de dorpsbewoners nog vrij mild waren ten opzichte van de wilde plaatsen waar mijn fantasie me mee naar toe nam.

Al heel vroeg in het boek is duidelijk dat het een heel controversieel boek is. Een vrouw die weg gaat bij haar man was natuurlijk not done destijds. Ik bewonderde Helen dan ook enorm om haar dappere besluit. Ik vermoed dat er ook veel mensen zullen zijn die haar veroordelen omdat ze zich überhaupt heeft laten manipuleren door haar man, maar persoonlijk vind ik dat oneerlijk. Ze was enorm jong, halsoverkop verliefd en toentertijd stapten mensen al veel sneller in het huwelijksbootje dan nu. Tegenwoordig trouw je pas als je samen een Ikea meubel in elkaar hebt gezet zonder elkaar te vermoorden, als je tenminste een jaar samen hebt gewoond of andere dingen hebt gedaan die het leuk maken om deel uit maken van een koppel 😏 Vroeger deed je zo'n dingen niet voor het huwelijk.

Wat dit boek extra bijzonder maakt is het feit dat Helens man haar niet fysiek mishandelt maar emotioneel. Emotionele mishandeling was destijds geen ding (dachten ze). Dit boek laat zien hoe schrijnend emotionele mishandeling kan zijn. Anne beschrijft het op zo'n knappe, invoelende manier dat je als lezer merkt dat ze spreekt vanuit ervaring. Het schijnt namelijk dat Anne's broer Branwell ook niet zo'n lieverdje was. Maar ze weet het écht te maken op een manier die je naar de strot grijpt.

Kortom, een heel erg indrukwekkend boek. Het is beklemmend, empowering en zelfs een beetje romantisch. Ik heb enorm genoten van het boek en zal het zeker nog vaak herlezen in de toekomst.

• Triggerwarning voor emotioneel misbruik / manipulatie
  • Het boek heeft een héle lange inleiding waar je even doorheen moet