The Fire Queen van Emily R. King

The fire queen van emily r king craving pages
the fire queen van emily r king cover craving pages
Published: 9/26/2017
In the second book in The Hundredth Queen Series, Emily R. King once again follows a young warrior queen’s rise to meet her destiny in a richly imagined world of sorcery and forbidden powers. Though the tyrant rajah she was forced to marry is dead, Kalinda’s troubles are far from over. A warlord has invaded the imperial city, and now she’s in exile. But she isn’t alone. Kalinda has the allegiance of Captain Deven Naik,…

Begin dit jaar las ik The Hundreth Queen van Emily R. King. Best een gewaagde keuze voor een beruchte series-niet-uitlezer zoals ik aangezien dit het eerste deel is van een vierdelige reeks. Het heeft dan ook erg lang geduurd voordat ik eindelijk aan het tweede deel begon, maar ik wil nu echt series waarin ik ben begonnen (en die ik leuk vond) uit gaan lezen. Het wordt hoog tijd!

En het is niet alsof ik het eerste deel niet leuk genoeg vond om verder te lezen in de reeks. Ik hou gewoon van afwisseling. Nadat ik een boek uit heb gelezen wil ik daarna het liefst iets compleet anders lezen. Noem mij maar een rusteloze lezer. Deel twee in de reeks heb ik een poosje geleden cadeau gekregen en het derde deel zat in een tof swappakket. En wanneer ik een boek cadeau krijg; dan kun je er donder op zeggen dat ik het ga lezen!

Dit boek maakt deel uit van een serie en de review kan spoilers bevatten uit voorgaande delen. Wees gewaarschuwd!

Nu het rijk in handen is van een genadeloze krijgsheer zijn Kalinda en haar vrienden op een missie om de enige erfgenaam van raja Tarek op te sporen. Onderweg wordt het gezelschap echter gescheiden en terwijl Kalinda alles in haar macht doet om versterking te winnen voor prins Ashwin vecht Deven in een vluchtelingenkamp voor zijn vrijheid en dat van zijn manschappen. Het ziet er naar uit dat de enige manier waarop Kali haar doel kan bereiken is door opnieuw te strijden in een levensgevaarlijk toernooi... iets wat ze zichzelf had beloofd nooit meer te doen.

Het is best wel gek, maar mijn mening over dit boek wisselt van het ene op het andere moment. Ik weet dat ik er van heb genoten; het was spannend, meeslepend en Emily R. King heeft een erg beeldende schrijfstijl waardoor je gemakkelijk door blijft lezen. Toch waren er kleine dingetjes waardoor ze me niet volledig wist te overtuigen.

Mijn grootste probleem met het eerste boek was de insta-love tussen Kali en Deven en ik vond het dan ook een grote opluchting dat hun relatie ietwat naar de achtergrond verdwijnt in dit boek waardoor er meer aandacht is voor Kali's persoonlijke ontwikkelingen. In het eerste boek kregen we al een beetje te maken met Kali's scherpe geest en haar ongeëvenaarde talent voor strategisch denken. Daardoor is het niet moeilijk om in haar de koningin te zien waar de titel naar refereert. Ook in dit boek staat haar groei niet stil. Ze moet het niet alleen opnemen tegenover sterke tegenstanders in de arena, maar ook tegen haar eigen verwachtingen, dromen en ambities. Dat is een van de sterkste punten van dit geweldige boek.

Waar ik me wel een beetje aan stoorde was de introductie van een tweede potentiële love interest. Dit boek bevat sowieso al veel YA clichés, maar omdat de auteur zich in het eerste deel toch op haar eigen unieke wijze wist te onderscheiden in het genre vond ik het een tof boek. In dit boek ging wat van die originaliteit verloren (mede dus door de introductie van de liefdesdriehoek).

Ik kon het niet helpen dat ik continue moest denken aan de Hongerspelen, waarin Katniss tegen alle verwachtingen in terug de arena in moet samen met Peeta. Ik vind het zo jammer. Ik denk namelijk dat er voldoende rivaliteit onder de dames aanwezig was om het boek spannend genoeg te maken zonder een formeel toernooi. Helemaal in een tijd / wereld waarin mensen elkaar vergiftigen alsof het niets is. Daarbij zou het een diepere laag van intrige hebben gecreëerd die het boek goed had kunnen gebruiken.

Maar, zelfs al ben ik me heel erg bewust van de minpunten van het boek, ik heb desondanks weer enorm genoten. Het boek leest als een sneltrein en voor ik het wist had ik het alweer uit. Na afloop stond ik zelfs te popelen om verder te lezen in het volgende deel. Heerlijk om zo meegesleept te worden in een verhaal.

• Kalinda onderscheidt zich van andere YA heldinnen door vooral te vertrouwen op haar scherpe geest in plaats van fysieke kracht of gaven
  • The Fire Queen is het tweede deel uit deze inmiddels vierdelige reeks
  • Het volgende deel heet The Rogue Queen