The Dinner List van Rebecca Serle

The Dinner List van rebecca serle craving pages
the dinner list van rebecca serle cover craving pages
Published: 9/11/2018
For fans of Me Before You and ONE DAY comes a wondrous novel of first love, loss, and the dinner of a lifetime. When Sabrina Nielsen arrives at her thirtieth birthday dinner she finds at the table not just her best friend, but also her favorite professor from college, her father, her ex-fiance, Tobias, and Audrey Hepburn. At one point or another, we’ve all been asked to name five people, living or dead, with whom…

Vanaf het moment dat ik de intrigerende samenvatting las van The Dinner List van Rebecca Serle wist ik dat ik het boek wilde lezen. Het boek haakt in op de bekende gesprekstarter: Als je een etentje kon organiseren met vijf mensen - levend of dood - welke mensen zou je dan uitnodigen? Een paar jaar geleden ging er zelfs een tag rond die geïnspireerd was door dit vraagtstuk.

Voor mij allemaal redenen om nieuwsgierig te worden naar dit boek. Ik was dan ook dolblij toen ik het boek kon scoren in de grote Amazon sale van november. Ik was zo benieuwd naar de uitwerking van dit toffe concept dat ik het als een van de eerste sale-aanwinsten las.

Wanneer Sabrina op haar verjaardag het restaurant binnenloopt waar ze heeft afgesproken met haar beste vriendin staat haar een bijzondere verrassing te wachten. Niet alleen haar BFF zit aan tafel op haar te wachten maar ook haar voormalig professor, haar ex, de vader die haar op jonge leeftijd in de steek liet en... Audrey Hepburn. Het zijn de mensen op de gastenlijst die ze heeft verzonnen toen haar werd gevraagd met welke mensen ze graag eens om de tafel zou willen zitten (levend of dood).

Ik vond het concept van dit boek zo ontzettend leuk bedacht dat ik dit boek echt heel graag leuk wilde vinden. Helaas is dat niet echt gelukt. Hoewel het boek heel aardig begon merkte ik al snel wat voor type boek dit zou worden en dat was helaas niet mijn ding.

Het begon al met het feit dat Sabrina het nauwelijks vreemd leek te vinden dat een iconische filmster zoals Audrey Hepburn op kwam dagen voor haar verjaardag. Ik zou dat al schokkend genoeg vinden zelfs al was de vrouw niet overleden in 1993. Door de lauwe reactie van Sabrina verloor ik al heel snel mijn interesse.

Het gesprek dat volgt is ook niet bepaald stimulerend te noemen. Aan de hand van vragen van haar gasten blikt Sabrina terug op haar leven. In het bijzonder op haar relatie met de ex die ook aan tafel zit. En eerlijk is eerlijk; ik ben een beetje allergisch voor verhalen die aaneen hangen van terugblikken. Die kwaal is er lang geleden ingeslopen toen ik Als Ik Blijf las van Gayle Forman en ik ben er sindsdien niet meer vanaf gekomen.

Ik vond het oprecht jammer dat er niet wat meer gefocust werd op het gesprek in het heden. Sabrina zat namelijk aan tafel met mensen die mij stuk voor stuk meer boeiden dan de hoofdpersoon en ik had graag wat meer over Audrey of Sabrina's vader gelezen als dat betekende dat de zeurderige hoofdpersoon wat minder aan het woord was geweest. Het verhaal is vrij kort, en toch weet de schrijfster je als lezer het gevoel te geven dat het een eeuwigheid duurt voordat er eindelijk een verrassende plotwending in de mix wordt gegooid.

De plotwending waar ik het over had was hard nodig voor het verhaal, maar persoonlijk vond ik de timing niet heel erg geslaagd. Ik zou dit verhaal waarschijnlijk zoveel meer hebben gewaardeerd als ik vlak voor het einde nog eens van mijn sloffen werd geblazen door deze twist. Een verhaal mag van mij best een beetje langdradig zijn, of zelfs een tikkeltje saai... zolang het in zo'n gevallen maar eindigt met een knaller. Dat had Rebecca Serle kunnen doen als ze niet veel te vroeg haar ene troef op tafel had gegooid. Jammer.

• Triggerwarning voor ongezonde relatie, in de steek laten van een kind
  • Het boek is een standalone
  • Een aanrader voor mensen die houden van psychologische romans