Spin the Dawn van Elizabeth Lim

spin the dawn van elizabeth lim craving pages
Spin the dawn van elizabeth lim cover craving pages
Published: NaN/NaN/NaN
Project Runway meets Mulan in this sweeping YA fantasy about a young girl who poses as a boy to compete for the role of imperial tailor and embarks on an impossible journey to sew three magic dresses, from the sun, the moon, and the stars. Maia Tamarin dreams of becoming the greatest tailor in the land, but as a girl, the best she can hope for is to marry well. When a royal messenger summons…

Ben je wel eens door een regeltje in een samenvatting overtuigd dat je een bepaald boek moest lezen? Nou ik had het bij dit boek, want de belofte van Project Runway meets Mulan was te mooi om te weerstaan. En tot mijn grote blijdschap stond het boek ook nog eens in de luisterbibliotheek van de Scribd app. Ik schrok wel een beetje van de luistertijd die in dit boek zou zitten, want normaal gesproken luister ik zelden naar fantasy audioboeken uit angst dat ik dingen mis. Gelukkig bleek dat geen enkel probleem te geven, want dit boek was freakin' geweldig.

Normaal gesproken luister ik ietwat versneld naar audioboeken, maar aangezien fantasyverhalen vaak wat complexer in elkaar zitten dan andere boeken besloot ik om dat dit keer niet te doen. Dat betekent dat ik bijna veertien uur over een boek heb gedaan. Best uniek voor een snelle lezer zoals ik. Toch heb ik er geen spijt van want ik heb van iedere seconde genoten.

Maia Tamarin is de dochter van een kleermaker wiens werk ooit alom geprezen werd. Helaas heeft haar vader in geen jaren meer een naald en draad gehanteerd. Hij is verzwakt door een slechte gezondheid en door het verdriet om het verlies van zijn vrouw en oudste zoons. Wanneer de oude man wordt opgeroepen omdat de keizer op zoek is naar een nieuwe kleermaker ziet Maia geen andere manier om de eer van haar familie te beschermen dan door zijn plaats in te nemen door zich voor te doen als haar eigen broer. Meisjes kunnen namelijk geen meesters zijn. Eenmaal aangekomen op het paleis ontdekt ze echter dat de baan van koninklijke kleermaker haar niet zomaar wordt aangeboden; ze moet het opnemen tegen elf andere meesters voor de baan.

Ik vond dit boek echt fan-freakin'-tastisch! Wat een avontuur, wat een originaliteit, wat een personages en wat een intrige! Volgens mij kan ik niet een negatieve op- of aanmerking verzinnen op dit heerlijke boek. Maia is een indrukwekkende hoofdpersoon. Ze heeft een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel en is een enorm loyale zus en dochter. Daarom raakte ik onmiddellijk geïnvesteerd in haar als personage. Hoewel het verhaal natuurlijk pas echt spannend wordt zodra Maia het op moet nemen tegen de andere kleermakers, vond ik Maia's familie ook al meteen heel erg interessant. Deze introductie had van mij gerust nog wat langer door mogen gaan omdat het gaat om een heel interessant gezin waarvan de dynamiek regelmatig drastisch is veranderd door heftige gebeurtenissen.

Toen de wedstrijd eenmaal écht begon merkte ik al snel dat er in de beschrijving van het boek nog wel een andere titel in de mix gegooid had mogen worden: Project Runway x Mulan x The Hungergames. De kleermakers zijn levensgevaarlijk competitief en zijn bereid om over lijken te gaan voor de functie van koninklijke kleermaker. Daardoor bevind je je als lezer al snel in de positie dat je niet weet wie je kunt vertrouwen en wie niet. Ik hou daarvan.

Ik was erg blij dat het boek uiteindelijk niet draaide om wie van de kleermakers uiteindelijk de wedstrijd wint. Dat is namelijk slechts het begin van het verhaal. Het mondt uit in een hele gave queeste waarbij Maia het voor elkaar moet zien te krijgen om legendarische japonnen te maken voor de aanstaande koningin. Een onmogelijke taak, maar als ze faalt dan moet ze dat met haar leven bekopen. En dit gebeurde dus allemaal toen ik dacht dat het niet spannender kon worden dan dat het al was.

Waar ik ook heel erg van heb genoten in dit boek is de slow burn romance. Oh, wat heb ik daar toch een zwakke plek voor. En in dit boek was het fantastisch uitgewerkt. Ik denk dat zelfs mensen met een afkeer voor romantiek in epische fantasy boeken zullen genieten van de traag ontwikkelende band tussen het koppel in dit boek.

Zoals ik al zei kan ik gewoon geen enkel minpuntje verzinnen aan dit boek. Er is niets waar ik niet van hield. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar het vervolg.

Voor Spin the Dawn kruipt voorleester Kim Mai Guest in de rol van Maia en dat doet ze echt fenomenaal goed. Het verbaasde me dan ook niet dat ze al heel veel YA audioboeken heeft ingesproken waaronder titels zoals Aurora Rising, Forest of a Thousand Lanterns en Odd One Out. Haar stem heeft iets heel onschuldigs wat perfect past bij de brave Maia die we in het begin van het boek leren kennen.

Kim Mai Guest heeft een veelzijdigheid waar veel voorlezers slechts van kunnen dromen. Zo is ze bijvoorbeeld een van de weinige die me kan laten vergeten dat ik luister naar een vrouw die een mannenstem nadoet en dat komt de leesbeleving natuurlijk alleen maar ten goede. Eigenlijk doe je haar tekort wanneer je haar een verteller of een voorlezer noemt. Deze vrouw is een echte stemactrice. Ze weet de emoties van het personage echt in haar stem te leggen waardoor je echt meevoelt met het personage. Dat is genieten.

• Spin the Dawn is het eerste deel van een duologie (geloof ik)
  • Het vervolg verschijnt als het goed is volgend jaar
  • Maar er is nog geen specifieke datum bekend