Radio Silence van Alice Oseman

4 maart 2019

Radio Silence van Alice Oseman

4 maart 2019
Radio Silence van Alice Oseman cover craving pages
Published: 5/3/2018
From critically acclaimed author Alice Oseman comes a smartly crafted contemporary YA novel, perfect for readers who love Rainbow Rowell’s Fangirl. This is an utterly captivating and authentic new teen novel from the author of Solitaire, which VOYA said “could put her among the great young adult fiction authors.” Frances Janvier spends most of her time studying. Everyone knows Aled Last as that quiet boy who gets straight As. You probably think that they are…

In februari heb ik meegedaan aan verschillende leesmarathons waaronder de VaLITines Readathon. Het was een onwijs leuke leesmarathon met een bingokaart vol challenges en leuke extraatjes zoals een swap en een buddyread blinddate. Ik heb mezelf ook opgegeven voor de Buddyread matchmaker service en ik werd gekoppeld aan Kayla (@thebooktubeturtle) en samen lazen we Radio Silence van Alice Oseman.

Het viel nog niet mee om een boek uit te kiezen. We waren namelijk allebei meer dan bereid om de leesmarathon te gebruiken als een excuus om een nieuw boek te kopen. Uiteindelijk ging het tussen Scythe van Neil Shusterman en Radio Silence van Alice Oseman en heb ik een muntje opgegooid om het lot te laten bepalen.

Radio silence van alice oseman craving pages

ONZE FEELS...

In het boek maken we kennis met de brave scholiere Frances. Ze is een voorbeeldige leerling op school en een supernerd/fangirl in de veiligheid van haar eigen huis. Ze is helemaal gek op de podcast Radio Silence en gaat dan ook behoorlijk uit haar dak wanneer ze wordt gevraagd door de maker van de show om artwork te maken voor bij de afleveringen. Frances is terughoudend tot ze door een gelukkige samenloop van omstandigdheden ontdekt dat de maker van de show niemand minder is dan Aled, de broer van haar lang verloren BFF.

Ik ga mijn best doen om niet te dwepen met dit boek, maar geloof me als ik zeg dat dat niet gemakkelijk is. Ik hou van dit boek en van vrijwel alle personages (op een na). Frances is een van de meest relatable personages waar ik ooit over heb gelezen. Al heel snel in het verhaal waren wij allebei hartstikke dol op haar. Vanaf het moment dat zij bevriend raakte met Aled namen onze feels alleen maar toe in intensiteit.

Ook besloten we al na het eerste deel (1a) dat we eigenlijk alles van Alice Oseman wel wilden lezen. Deze schrijfster heeft diepe indruk op ons gemaakt vanwege het simpele feit dat ze ons eigenlijk continue wist te verrassen. Tussen het bespreken van de verschillende hoofdstukken door waagden we zo nu en dan een poging te doen om te voorspellen wat er zou gaan gebeuren... we hadden het altijd mis. Alice Oseman weet het verhaal op een natuurlijke maar onvoorspelbare manier voort te laten vloeien.

Omdat ze zo onvoorspelbaar schrijft konden we ons eigenlijk nooit mentaal voorbereiden op wat er gebeuren zou. Heel veel van onze heen en weer berichten beginnen dan ook met uitroepen zoals: OMG!, HOLY F#%! of WTF!!!

En we leefden mee met de personages. Elk van hen is zo goed neergezet en uitgevuld. Ze hebben allemaal wel iets waarmee ze je voor zich in weten te nemen. Het was fantastisch!

Het verhaal draait om het mysterie van Aled’s zus en Frances’ beste vriendin die enkele jaren daarvoor is verdwenen, maar niets had me voorbereid op hoe de vork werkelijk in de steel zat. Ik denk dat Alice Oseman een hele belangrijke stem gaat worden in young adult literatuur. Ze kan zich ongekend goed inleven in haar personages en geeft ze diepgang zonder ongeloofwaardig of absurd te worden. Ik heb onmiddellijk ook Solitaire en I Was Born For This besteld.

FIJN OM TE WETEN...

• Trigger warning voor emotionele mishandeling
  • Veel diversiteit