/ maandag, oktober 14th, 2019
Published: 9/NaN/2019
Finn is een dief die haar gezicht met haar magie kan veranderen. Handig, maar daardoor kan ze zich bijna niet herinneren hoe ze er écht uitziet. Alfie is een prins die nooit voorbestemd was om koning van San Cristobal te worden. Maar als zijn oudere broer wordt vermoord, verandert zijn lot voor altijd. Finn en Alfie raken verwikkeld in een stormachtig avontuur wanneer ze samen per ongeluk een duister kwaad ontketenen. Een kwaad zo groots,…

Wat een aangename verrassing was het toen vorige week opeens het boek Nocturna werd bezorgd. Ik had het boek al her en der voorbij zien komen op social media en de cover prikkelde absoluut mijn nieuwsgierigheid, maar toch wist ik vrij weinig over het boek voordat ik het persbericht las. Dat klonk heel erg veelbelovend. Een prins en een gedaantewisselende dievegge die de handen ineen moeten slaan om een eeuwenoud kwaad te verslaan. Ja, dat klinkt wel als mijn cup of tea.

Als toegevoegde bonus staat in het boek de Spaanse cultuur centraal. Ik vind het echt geweldig dat er steeds meer (fantasy) YA boeken verschijnen die wortels hebben in de cultuur van de auteur. Het is in mijn mening de fijnste manier om je horizon te verbreden. Ik hoop dat er nog veel meer van dit soort cultureel rijke boeken mogen verschijnen.

Nocturna van maya motayne craving pages

Het verhaal gaat over prins Alfie en dievegge Finn wiens paden kruisen omdat ze beide aanschuiven bij een illegale kaartwedstrijd waarbij een stapel toverboeken te winnen valt die ze allebei nodig hebben. Alfie wil de boeken bemachtigen omdat ze zijn enige hoop zijn om zijn overleden broer terug te krijgen en Finn wil ze hebben om ze door te verkopen. Na hun initiële ontmoeting blijven ze elkaar door een vreemde speling van het lot steeds tegenkomen en bij een van die ontmoetingen laat Alfie per ongeluk een kwaadaardige magie vrij. Het is aan Alfie en Finn om die te overmeesteren voordat ze een kwaadaardige God laat ontwaken.

Ik zal maar met de deur in huis vallen en toegeven dat dit boek niet helemaal mijn ding was. Gek, want eigenlijk klopte alles aan het verhaal. De personages waren interessant, het verhaal was spannend, de schurk was écht eng. Maar alles paste voor mijn gevoel iets té netjes in elkaar. Als verschillende elementen te netjes in elkaar passen wordt het te gemakkelijk om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Zo wist ik bijvoorbeeld meteen wie de man in de grijze jas was en dat ging helaas ten koste van mijn plezier in het boek. Ik vond dat de auteur ook vrij vaak in herhaling viel. Dan vertelde Finn bijvoorbeeld iets over haar verleden en niet veel later kwam er ook nog eens een uitgebreide flashback voorbij. Dat brak het tempo.

De ontwikkeling van de personages was wel oké. De dialogen tussen Finn en Alfie zijn erg leuk en de manier waarop hun wederzijdse afkeer langzaam groeit tot een sterke vriendschap vond ik prachtig uitgewerkt. Wat ik minder goed vond uitgewerkt was Finns motivatie. Ik begrijp oprecht niet waarom zij zich verantwoordelijk genoeg voelde voor de ellende die Alfie per ongeluk over de wereld afriep om hem tot aan het einde van het verhaal bij te staan. Dat voelde als een scherp contrast met de manier waarop haar persoonlijkheid in het begin werd omschreven.

Ik denk dat Nocturna een geweldig boek is voor de juiste lezer. Zoals ik al zei bevat het alle elementen die een boek tot een hit kunnen maken (en meer). Ik ben alleen bank dat ik niet de juiste lezer ben voor dit boek of wellicht las ik het gewoon niet op het juiste moment. Ik zou het boek zeker aanraden, dan kun je zelf een mening vormen over dit bijzondere boek.

• Triggerwarning geweld, bloed, kindermishandeling, mind control
  • Nocturna is het eerste deel uit de A Forgery of Magic trilogie
  • Deel twee gaat Oculta heten