Nimmernacht (The Nevernight Chronicle, #1)

23 maart 2018

23 maart 2018
nimmernacht jay kristoff craving pages
Published: 11/NaN/2017
Nimmernacht is het eerste deel van Jay Kristoffs trilogie over Mia Corvere, een van de dodelijkste leerlingen op een school voor huurmoordenaars. Ze is voorbestemd om koninkrijken te vernietigen, en toch is Mia Corvere nog maar tien jaar oud als ze noodgedwongen, na het verlies van haar familie, haar eerste les in de dood krijgt. Zes jaar later zet het kind dat is opgegroeid in de schaduwen haar eerste stappen in de buitenwereld om een…

Sinds een paar maanden ga ik trouw naar de Leesbeesten leesclub van Emmy bij boekhanden van Piere in Eindhoven. Toch hield ik mijn hart wel een beetje vast toen onlangs NIMMERNACHT van Jay Kristoff werd gekozen als boek van de maand. Ik ben één van de zeldzame personen die de unieke vertelwijze van THE ILLUMINEA FILES - die hij samen met Amy Kaufman schreef - niet kon waarderen. Toch klonk de samenvatting van dit boek té goed om de auteur geen tweede kans te geven. Een school voor sluipmoordenaars? Gimme!

Nimmernacht jay kristoff craving pages

Als klein meisje is Mia Corvere getuige van de executie van haar vader en de arrestatie van haar moeder en broertje. Het meisje weet zelf ternauwernood te ontsnappen en zweert wraak. De beste manier waarop ze dat kan bewerkstelligen is door zich op te laten leiden door de Rode Kerk; een beruchte school voor sluipmoordenaars. Toch komt het voor iedereen als een grote schok wanneer blijkt dat iemand zich ook buiten schooltijd - maar binnen de muren van de kerk - bezig houd met moord.

Ik vond dit boek in één woord ge-wel-dig! Mia is een stoer personage die duidelijk wrok koestert tegenover de wereld die haar haar ouders en haar broertje heeft ontnomen. De flashbacks naar haar jeugd die uitleggen waar haar woede vandaan komt vond ik een fijne aanvulling. Het geeft je een goed beeld van de emotionele, wilde rit die opgroeien voor haar was. Als gevolg heeft ze een hele complexe persoonlijkheid die haar erg onvoorspelbaar - en des te interessant - maakt.

Zo tegenstrijdig als Mia's emoties zo tegenstrijdig zijn ook mijn gevoelens over de schrijfstijl van Jay Kristoff. Van de ene kant blijkt dat hij absoluut heel vlot kan schrijven, goed de spanning op kan bouwen en gecompliceerde plots tot kunst kan verweven. Van de andere kant vond deze man het kennelijk ook nodig om de spanning om de haverklap te doorbreken met een overdaad aan voetnoten; die weliswaar hilarisch waren... maar ook enorm storend. Uiteindelijk ben ik gestopt met het lezen van voetnoten aangezien ik er continue door uit de flow van het verhaal werd getrokken.

Gelukkig wist de auteur ook buiten de voetnoten om her en der humor te verwerken in zijn verhaal. Ik denk dat hij zich op die manier fantastisch weet te onderscheiden van veel andere auteurs in dit genre.

Het verhaal was niet heel erg onvoorspelbaar. Zelf voelde ik al vroeg aan wie er wel of niet te vertrouwen waren. Toch vind ik dat niet per se een minpunt als de auteur op een originele manier naar dat voorspelbare einde toe weet te werken. Dat Jay Kirstoff me onderweg regelmatig wist te schokken met het verloop van zijn verhaal bewijst dat hij die gave meer dan onder de knie heeft. En dat is soms meer dan frustrerend.

Ik zin net als Mia op wraak na de gruwelijke plotwending waar ik het helemaal niet mee eens ben!

Laat je niet intimideren door de omvang van het boek. Het verhaal absorbeert je aandacht vanaf de eerste kennismaking met Mia Corvere. De sfeer is filmische en episch. Qua scholen zou ik liever Hogwarts bezoeken, maar over de Rode Kerk kan ik nooit genoeg lezen.

Wat zijn jouw favoriete fictieve scholen?