Net Als in de Film van Rachel Winters

net als in de film van rachel winters craving pages
Net als in de film van rachel winters cover craving pages
Published: 11/NaN/2019
Net als in de film is een heerlijke feelgoodroman vol verwijzingen naar wereldberoemde scènes uit de bekendste romcoms. Kun je verliefd worden zoals in een film? Evie Summers dreigt haar baan kwijt te raken tenzij ze de notoir lastige scenarioschrijver Ezra Chester overhaalt om het script voor een Hollywood-romcom te maken. Het probleem? Hij weigert. Ze moet hem bewijzen dat je verliefd kunt worden zoals in een film. Anders geen script. Evie heeft geen keus.…

Dat LS Amsterdam de beste perspakketjes samenstelt voor hun boeken bleek maar weer eens toen niet zo lang geleden het boek Net Als in de Film van Rachel Winters hier op de mat viel. Niet alleen het boek, maar ook een zak magnetron popcorn én zelfs een bioscoopkaartje voor Dr. Sleep vond ik terug in het pakketje. Toch was natuurlijk het boek hetgeen wat mijn aandacht meteen trok, want dit boek beloofde toch wel dé christmas read te zijn van het jaar.

Sinds ik wat vaker feelgood boeken ben gaan lezen blijf ik natuurlijk ook beter op de hoogte van nieuwe verschijningen en dit boek stond dan ook al een poosje op mijn radar. De samenvatting sprak mij onmiddellijk aan en ik vermoedde dat ik ook wel een en ander zou herkennen in hoofdpersoon Evie aangezien die al net zo gek is op romkoms als ik.

Evie werkt al jaren als assistent van een beroemd scriptagent. Maar de showpony van het bedrijf; schrijver van een oscar-winnend manuscript Ezra Chester kampt met een writersblock waar je u tegen zegt en hij moet in korte tijd met een script voor een romkom op de proppen komen omdat de producers anders hun geld terug eisen. Evie heeft een plan om de koppige schrijver te inspireren: ze zal hem bewijzen dat liefde net als in de film bestaat door verschillende meet cutes in het echt uit te proberen. Als het haar lukt om voor het einde van de deadline een liefde aan de haak te slaan dan maakt Ezra het manuscript af.

Hoofdpersoon Evie stal al vanaf de eerste bladzijde mijn hart. Ze is een beetje awkward, maar ook ambitieus, loyaal en iemand waarop je kunt rekenen in een crisis. Dat bewijst haar excentrieke werkgever wel iedere keer dat hij haar hulp inschakelt voor dingen die ongetwijfeld ver buiten Evie's takenpakket vallen.

Het enige waar ik me een beetje aan ergerde in het begin van het boek was het feit dat Evie zo gemakkelijk over zich heen liet lopen door haar baas. Ondanks haar ambitie ontbreekt het Evie namelijk een beetje aan zelfvertrouwen. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook wat betreft relaties. Een nare ervaring heeft haar zelfbeeld nogal aan het wankelen gebracht en het helpt vast niet dat ze zo vaak om moet gaan met macho mannen zoals haar baas en een zekere koppige screenwriter.

Het boek bevat naast Evie een erg kleurrijke cast. Zoals wel vaker in een feelgood zijn de persoonlijkheden van de personages wel een klein beetje aangedikt om alles net wat grappiger, ontroerender of gekker te maken, maar dat is nu eenmaal precies waarom ik zo van het genre hou. Vooral Evie's vriendenclubje vond ik erg leuk. Meer dan eens komen er chats voorbij uit de groepsapp van de vriendengroep en die boden een heerlijk intermezzo voor Evie's gestuntel en pech.

Ik zou het boek weliswaar niet omschrijven als een unieke hoogvlieger in zijn genre, daarvoor is het wellicht een beetje te formulistisch geschreven, maar het heeft absoluut bereikt waarvoor het bedoeld is want ik werd echt blij van het verhaal. Dankzij de fijne schrijfstijl en de vlotte pen van de auteur ben ik ook door het boek heen gevlogen. Ik las het nog dezelfde dag uit als dat ik erin begon.

Omdat het verhaal zich grotendeels afspeelt in de drukke maanden rondom de jaarwisseling is het ook nog eens een perfect boek voor de kerstdagen. Zocht je toevallig nog iets te lezen dan kan ik je deze dus warm aanbevelen.

• Triggerwarning voor ongelijkheid op de werkvloer en plagiaat
  • Mede dankzij het eerste hoofdstuk is het einde vrij voorspelbaar
  • Maar het gaat om de reis en niet om de bestemming