My Brother’s Husband, Volume 2 van Gengoroh Tagame

My brothers husband vol 2 van gengoroh tagame craving pages
my brother's husband volume 2 van gengoroh tagame cover craving pages
Published: 9/18/2018

Begin dit jaar las ik een graphic novel die mijn hart tegelijkertijd brak en heelde. Het was zo'n prachtig verhaal en zo mooi uitgewerkt dat ik niet anders kon dan het boek vijf sterren geven. Het vervolg verscheen niet veel later, maar aangezien ik er niets voor voel om meer dan tien euro te betalen voor een ebook besloot ik geduldig te wachten tot de prijs wat zou dalen en hoewel het even heeft geduurd kon ik hem onlangs alsnog op de kop tikken voor een veel vriendelijker prijsje.

En wat keek ik uit naar mijn hereniging met Kana, haar vader en haar oom Mike. Ik begon er wel wat voorzichtig aan omdat een tweede boek in mijn ervaring vaker tegenvalt dan dat het je van je sloffen blaast, maar gelukkig wist ook dit boek allerlei gevoelige snaren in mij te raken en heb ik het opnieuw vijf sterren toe kunnen kennen. Ik leg je graag uit waarom voor het geval je nog niet overtuigd was dat deze graphic novel een must read is na mijn recensie van volume 1.

My Brother's Husband is een prachtig verhaal over alleenstaande vader Yaishi en zijn dochtertje Kana die op een dag onverwacht bezoek krijgen van een uit de kluiten gewassen Canadees Mike die zich voorstelt als de echtgenoot van Yaishi's overleden broer. Japan is bij lange na nog niet zo ruimdenkend over LGBTQ+ mensen als elders in de wereld waardoor Yaishi nogal wat moeite heeft met de komst van Mike. Kana ziet alles echter door de onschuldige ogen van een kind en op die manier leert zij haar vader een belangrijke les over leven, laten leven en acceptatie.

Ik had oprecht nooit verwacht dat de makers van deze graphic novel er opnieuw in zouden slagen om zoveel los te maken in me. Het verhaal gaat verder waar we gebleven zijn alleen nu hangt het naderende vertrek van Mike in de lucht en dat beïnvloedt de familie enorm. Het is mooi om te zien dat Yaishi Mike steeds meer accepteert al is het natuurlijk schrijnend dat hij dat nooit voor zijn overleden broer heeft kunnen doen.

Hoewel het verdriet om Ryoji iedereen in het boek hard treft schrijnt het des te meer wanneer we flashbacks te zien krijgen van de twee broers waarin Yaishi zijn spijt betuigd omdat hij de band tussen hem en zijn broer heeft laten verwateren na diens coming out. Het komt niet vaak voor dat ik bij het lezen van een graphic novel tot tranen wordt geroerd, maar bij deze duologie heb ik er een hele doos zakdoekjes doorheen gejaagd.

De manier waarop het verhaal van Yaishi, Kana en Mike wordt afgerond vond ik heel erg mooi. Ik ben blij dat het niet verfraaid is om de lezer te pleasen, maar dat het hoop biedt en ruimte om het verhaal verder te laten gaan in je fantasie. Het voelt niet als een afgerond verhaal, eerder als het begin van een hele mooie familieband tussen hen allen. Dat stel ik, als fan van deze familie, heel erg op prijs.

• My Brother's Husband vol. 2 is het laatste deel in deze duologie
  • Omdat het verhaal precies verder gaat waar we zijn gebleven kun je het eigenlijk niet lezen zonder dat je volume 1 ook hebt gelezen
  • Het boek biedt prachtige rep voor de LGBTQ+ gemeenschap in Japan