Mad Miss Mimic van Sarah Henstra

/ woensdag, oktober 31st, 2018
cover mad miss mimic sarah henstra craving pages
Published: 1/3/2017
There are things I cannot say in any voice. London, 1872. Seventeen-year-old heiress Leonora Somerville is preparing to be presented to upper-class society—again. She’s strikingly beautiful and going to be very rich, but Leo has a problem money can’t solve. A curious speech disorder causes her to stutter but allows her to imitate other people’s voices flawlessly. Servants and ladies alike call her “Mad Miss Mimic” behind her back…and watch as Leo unintentionally scares off…

Een poosje geleden ontdekte ik een nieuwe app waar ik kortstondig stapelgek op was: Amino. Je kunt het vergelijken met Facebook groepen, maar dan met de optie om anoniem te blijven. Hoewel ik ben afgekickt van de boeken-amino app heb ik wel een aantal pareltjes ontdekt dankzij een van de groepen waar ik lid van was. Een daarvan is Mad Miss Mimic van Sarah Henstra.

Het verhaal speelt zich af omstreeks 1870 en gaat over een meisje met een spraakgebrek. Leo stottert al zo lang ze zich herinnert, maar hoewel ze haar eigen stem maar niet kan vinden kan ze wel foutloos de stemmen van anderen imiteren... helaas heeft ze dit talent niet altijd onder controle waardoor ze verschillende potentiele vrijers al op de vlucht heeft gejaagd. Slechts in man blijft hangen, maar Leo vermoed dat zijn voorkeur voor een stille vrouw een duistere reden heeft.

Mad miss mimic sarah henstra craving pages

Ik kocht dit boek vooral omdat een quote achterop het werk vergeleek met een kruising tussen Jane Austen en sir Arthur Conan Doyle. Daarom was ik erg verrast om te ontdekken dat het boekje vrij dun was, maar gelukkig bevatte het wel een heleboel verhaal.

Het verhaal opent met een mysterieus krantenartikel. Dit geeft het boek een vrij grimmige start. Gelukkig wordt het wat luchtiger wanneer we kennis maken met hoofdpersoon Leo. Ik vond haar al meteen een leuk personage. Ze is enorm verlegen en onzeker over haar spraakgebrek en haar zus Christabel - waarbij ze woont - maakt het haar niet gemakkelijker door Leo er continue aan te herinneren wat een ernstige tekortkoming haar gestotter is. Je leeft al heel snel met het meisje mee.

Ik vond het hele concept van dit boek echt heel origineel. Leo’s spraakgebrek en haar talent voor imitatie zorgen voor interessante situaties. Persoonlijk vond ik het echter jammer dat Leo’s haar imitaties niet onder controle heeft. Ik had graag gezien dat haar talent ook echt haar kracht was. Dat ze ergens goed in was waar ze trots op kon zijn. Maar in dit boek is haar talent al net zo’n grote no-no als haar gestotter. Dat stoorde me, want hierdoor voelde Leo echt als een jonkvrouw in nood uit een of ander riddersprookje.

Persoonlijk vind ik dat een beetje botsen met de vergelijking met het werk van Jane Austen aangezien haar vrouwelijke hoofdpersonen juist heel sterk en onafhankelijk waren.

Natuurlijk laat het ruimte over voor groei, maar ik had na het lezen niet het gevoel dat daar optimaal gebruik van werd gemaakt door de auteur.

Mijn favoriete element in dit boek was het mysterie. Het was heel erg spannend en ik had welliswaar snel door wie de bad guy was; ik kon zijn motief maar niet doorgronden. Dat vond ik leuk.