Last Will and Testament van Dahlia Adler

last will and testament van dahlia adler craving pages
last will and testament cover dahlia adler cover craving pages
Published: 12/9/2014
Lizzie Brandt was valedictorian of her high school class, but at Radleigh University, all she's acing are partying and hooking up with the wrong guys. But all that changes when her parents are killed in a tragic accident, making her guardian to her two younger brothers. To keep them out of foster care, she'll have to fix up her image, her life, and her GPA—fast. Too bad the only person on campus she can go…

Wanneer ik op zoek ben naar nieuw leesvoer wend ik me negen van de tien keer tot booktube. Daar volg ik namelijk verschillende dames en heren wiens leestips vrijwel altijd overeenkomen met waar ik voor in de stemming ben. Zo heb ik een aantal go to booktubers voor wanneer ik in de stemming ben voor een thriller, een aantal experts op het gebied van fantasy en een paar connaisseurs op het gebied van sexy, smutty boeken. En laat ik de laatste tijd nou vooral geïnteresseerd zijn in die laatste categorie.

Zo heb ik onlangs het boek Last Will and Testament ontdekt van Dahlia Adler. De naam van de auteur kwam me onmiddellijk bekend voor, al weet ik nog steeds niet waarom, en daarom besloot ik het boek een kans te geven. Typisch genoeg sprak de samenvatting me niet meteen aan. Het beloofde een verdrietig verhaal over een studente die een verboden relatie krijgt met een teachers assistant (TA) op de universiteit waaraan ze studeert. Niet bepaald een trope waarvan mijn hart sneller gaat kloppen.

Tijdens een feestje ligt Lizzie nietsvermoedend wat te vozen met een leuke jongen wanneer er plotseling op de deur gebonkt wordt. De politie is naar haar op zoek met afschuwelijk nieuws. Lizzie's ouders zijn om het leven gekomen bij een ernstig auto-ongeluk en Lizzie en haar broertjes hebben alleen elkaar nog. Noodgedwongen verhuisd Lizzie naar een appartementje off campus om voor haar broertjes te kunnen zorgen terwijl ze wanhopig probeert haar puntengemiddelde omhoog te trekken zodat ze haar studiebeurs kan behouden. Gelukkig krijgt ze hulp van geschiedenisnerd Connor; haar TA. Al snel blijken de twee echter meer chemie te hebben dan ze ooit hadden durven denken en de universiteit heeft strenge regels met betrekking tot relaties tussen TA's en studenten.

Dit was een mooi boek, maar het leek eigenlijk heel lang niet zo bijzonder. Gewoon een emotioneel verhaal en een ontluikende liefde tussen twee personages. Lizzie is in eerste instantie niet eens zo'n leuk personage om over te lezen. Ze heeft een friends with benefits relatie met een jongen die een vriendin heeft wat ik persoonlijk echt een afknapper vindt en ze heeft een aantal nare eigenschappen die een zekere afstand tussen haar en de lezer creëeren. Wel vond ik het een positieve keuze dat ze niet plotsklaps veranderd na de dood van haar ouders. Ze neemt weliswaar de verantwoordelijkheid voor haar broertjes op zich, maar ze blijft haar rauwe randjes behouden. Dat vond ik een plus.

De relatie tussen de hoofdpersonen was niet van zo'n kaliber dat je je ongemakkelijk gaat zitten draaien op je stoel of bank omdat je het zo warm krijgt van de vonken die er vanaf springen. Het is eigenlijk juist heel tam. Maar zo nu en dan is dat ook heel verleidelijk. Connor is geen stoere dekhengst. Hij wordt in het begin zelfs meer dan eens omschreven als een saaie geschiedenisnerd. Maar hij ontpopt zich gedurende het verhaal tot de perfecte man.

Het getouwtrek tussen de twee had van mij wel iets korter gemogen, omdat dat het verhaal onnodig langdradig maakte. En de mooiste stukken in het boek waren - naar mijn mening - niet de delen waarin Lizzie en Connor de lakens deelden, maar juist de familiemomenten tussen Lizzie en haar broertjes (al dan niet vergezeld door Connor).

Ik was ervan overtuigd dat ik dit boek na afloop een respectabele drie-sterren waardering zou geven, maar toen kwam het einde en dat blies me van mijn sloffen. De auteur koos niet voor de gemakkelijke afloop, maar voor eentje die stukken realistischer is en ook veel emotioneler. Ik heb wel een uur tranen uit mijn ogen zitten vegen voordat ik dat einde een klein beetje los kon laten. Het tilde het hele boek naar een hoger niveau en dat is een knappe prestatie van de auteur.

• Triggerwarning: vreemdgaan en vluchtig gesprek met een personage dat abortus gaat laten plegen
  • Last Will and Testament is het eerste deel in de Radleigh University-reeks
  • De overige delen gaan elk over een ander koppel