Het Koninkrijk van Jess Rothenberg

/ dinsdag, september 17th, 2019
het koninkrijk van jess rothenberg cover craving pages
Welkom in het Koninkrijk... waar 'Happily ever after' niet alleen een belofte is, maar een wet. Het Koninkrijk is een fantasy-pretpark waar gasten worden ondergedompeld in een wereld vol virtuele draken, gigantische kastelen en hightech wezens. Ana is een van de zeven Fantasisten, wondermooie android-prinsessen die ontworpen zijn om dromen waar te maken. Dan ontmoet ze Owen, die in het park werkt, en Ana krijgt voor het eerst gevoelens die verder gaan dan haar programmering...…

Het was wel even een bijzonder moment toen het recensie-exemplaar van Het Koninkrijk bij mij op de mat viel. Toen ik namelijk net begon met bloggen over boeken was Het Rampzalige Verhaal van Jou en Mij van dezelfde auteur het allereerste boek wat ik mocht recenseren voor een uitgeverij. Dit boek voelt dan ook op de een of andere manier speciaal voor mij. Ik was erg benieuwd of ik net zo zou genieten van dit boek als van Jess' debuut.

De samenvatting klinkt natuurlijk al heel erg goed. Een Disneyland-achtige setting, maar dan met androïde prinsessen, hybride beesten en een ware whodunit waar het hele verhaal om draait. Ik vond het enorm interessant klinken en telde dan ook de dagen af tot aan de release. Het was een heel bijzonder boek, maar helaas kan ik niet zeggen dat ik het beter (of net zo goed) vond als Het Rampzalige Verhaal...

het koninkrijk van jess rothenberg craving pages

Ana is een androïde die wordt ingezet ter vermaak van de bezoekers van themapark Het Koninkrijk. Ondanks het feit dat ze eigenlijk maar een robot is, krijgt ze steeds meer gedachten en gevoelens waar ze niet toe in staat zou moeten zijn. Wanneer haar 'zussen' een voor een verdwijnen begint bij Ana de twijfel: hebben de mensen die hen zouden moeten beschermen wel écht het beste voor met haar en haar zusjes. Een vreemde jongeman die werkt als schoonmaker in het park lijkt ervan overtuigd te zijn dat ze in gevaar is en ze krijgt steeds meer het idee dat hij gelijk heeft.

Bij boeken waarin een androïde de hoofdrol vertolkt ben ik vaak een beetje terughoudend. Ik twijfel dan op de een of andere manier of ik me wel voldoende in kan leven in diegene. Het is een paar keer goed gegaan in het verleden, maar het gaat helaas vaker mis. Op de een of andere manier mis ik in dit soort boeken de 'klik' met het personage. Jammer genoeg liep ik opnieuw tegen dat probleem aan tijdens het lezen van dit boek.

Het verhaal zet je als lezer aan het denken over wat het betekent om 'menselijk' te zijn. Net als in films zoals Bicentennial ManA.I. en Ex Machina wordt de grens tussen machine en leven vertroebeld. Eerlijk gezegd vond ik het in dit boek echter minder sterk naar voren gebracht als in de films die ik noemde. De schrijfster lijkt een beetje nerveus om écht duidelijk te maken dat Ana een androïde is. Ja, ze bespreekt af en toe haar mogelijkheden om gegevens na te kijken in haar inwendige computer. Maar verder is het gemakkelijk te vergeten dat ze niet menselijk is. Dat vind ik jammer. Het gaf me het gevoel dat de auteur zelf ook niet gelooft dat iemand zich zou kunnen inleven in een machine.

Ik vond de personages behoorlijk slecht ontwikkeld. Behalve Ana was er een ander personage dat erg belangrijk was voor het verhaal, maar hij blijft zo vlak en oninteressant. Van de andere kant miste ik misschien de diepte omdat je het verhaal beleeft vanuit het perspectief van een niet-levende-androïde.

Helaas was het boek voor mij dus een teleurstelling. Ik hoop heel hard dat het volgende Jess Rothenberg weer net zo'n fantastisch boek wordt als haar debuut zodat ik dit boek snel weer kan vergeten.

• Het koninkrijk is een standalone
  • Maar het verhaal voelt niet echt 'afgelopen' aan het einde.