Grim Lovelies van Megan Shepherd

Grim lovelies van megan shepherd craving pages
Grim lovelies van megan shepherd cover craving pages
Published: 10/2/2018
Seventeen-year-old Anouk envies the human world, where people known as Pretties lavish themselves in fast cars, high fashion, and have the freedom to fall in love. But Anouk can never have those things, because she is not really human. Enchanted from animal to human girl and forbidden to venture beyond her familiar Parisian prison, Anouk is a Beastie: destined for a life surrounded by dust bunnies and cinders serving Mada Vittora, the evil witch who…

Als ik een ding over mezelf heb geleerd de afgelopen jaren dan is het wel dat ik absoluut níet goed ben in het uitlezen van series. Heel af en toe lukt het me om een trilogie uit te lezen, maar liever houd ik het bij standalones en duologieën. Een duologie die onlangs mijn aandacht trok is de Grim Lovelies duologie van Megan Shephard; een auteur die je wellicht kent van haar The Cage reeks (uitgegeven door Best of YA / van Goor)

Als de samenvatting van het boek nog niet voldoende was geweest om me over de streep te trekken om deze boeken aan te schaffen, dan was de prijs dat wel. Ik scoorde beide boeken namelijk in de epische Amazon sale. Onlangs heb ik ze in een ruk uitgelezen. Ja, allebei!

Anouk is een beastie; ooit was ze een dier, maar een heks heeft haar in een mens veranderd opdat ze zelf de afwas en het schoonmaken niet hoeft te doen. Ondanks haar slaafse leven is Anouk niet ondankbaar, ze houdt zelfs van de heks en van de andere beasties in het huishouden. Haar rustige leventje wordt echter bruut verstoord wanneer haar meesteres bloederig om het leven wordt gebracht en alle aanwijzingen erop lijken de duiden dat Anouk de dader is. Samen met de andere beasties slaat ze op de vlucht.

Dit is een van de moeilijkste boeken die ik ooit samen heb moeten vatten. Woorden schieten gewoon te kort om iemand te overtuigen hoe awesome dit boek is. Helemaal wanneer je niets wilt verklappen.

Anouk maakt in het begin niet zo'n beste indruk. Ze heeft zich niet alleen berust in haar leventje als slaaf, maar ze denkt oprecht dat ze houdt van de heks die haar in een mens heeft veranderd (en die ze 'moeder' noemt). Toch gebeurt er al vroeg in het boek genoeg om je nieuwsgierig te maken naar de rest van het verhaal ondanks het feit dat de hoofdpersoon nogal een grijs muisje lijkt te zijn.

Wanneer de heks wordt vermoord kom je als lezer in een soort stroomversnelling terecht waaruit je niet kan (of wil) ontsnappen. De spanning wordt fantastisch opgebouwd en de manier waarop de auteur steeds kleine geheimen van het magiesysteem in deze realiteit onthult is fantastisch. Met elke nieuwe kruimel kennis wordt je interesse in deze wereld alleen maar groter.

Ik hield ook oprecht van alle personages al vielen me wel een paar dingen op waar ik minder blij mee ben. Een daarvan is een zeer gehate trope (welke dat is kun je zien bij de triggerwarning) en ik vond persoonlijk de toegevoegde diversiteit niet heel erg goed uitgevoerd. Het feit dat een personage trans is werd zo laconiek vermeld dat het niet veel meer bijdroeg aan het verhaal dan dat het het boek wat diverser maakte. Alsof de schrijfster achteraf nog even opdracht had gekregen van de uitgever om een LGBTQ+ personage toe te voegen.

Hoewel ik het naar vind dat dit gebeurt in (young adult) boeken zat ik op dit moment al te diep in het verhaal om nog te stoppen met lezen. Qua schrijfstijl, tempo, humor en originaliteit overtrof dit boek zoveel andere YA boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Jammer van de slechte representatie.

• Triggerwarning: slechte rep van een trans personage, bury your gays trope
  • Dierenliefhebbers vinden het wellicht niet zo tof dat dieren worden neergezet als emotieloze wezens
  • Een fantastische wereld met een heerlijk magisch systeem