Gek van Clementine van Lex Martin

30 september 2019

Gek van Clementine van Lex Martin

30 september 2019
gek van clementine van lex martin cover craving pages
Published: 8/NaN/2019
Clementine Avery heeft na een aantal traumatiserende ervaringen daten afgezworen. Ze wordt vaak gesloten of bitchy genoemd, maar dat maakt haar niet uit. Niemand dichtbij laten komen is veilig. Helemaal nu de hele campus in de ban is van een vermiste studente. Alles verandert wanneer Clementine zich per ongeluk ingeschreven blijkt te hebben voor het vak Romantische fictie schrijven. Daar heeft ze helemaal geen inspiratie voor! Dan ontmoet ze de knappe Gavin Murphy. Hij is…

Sinds een paar maanden heb ik het new adult genre helemaal ontdekt. Vroeger las ik ook wel NA, maar de afgelopen tijd snak ik steeds meer naar romantische boeken en het is de schuld van Elle Kennedy! Sinds ik ben begonnen in haar Off Campus reeks wil ik alleen maar meer sexy mannen, knetterende chemie tussen twee personages en heel veel drama. Ik was dan ook erg benieuwd naar het recent verschenen Gek op Clementine van Lex Martin.

De uitgeverij was zo vriendelijk om mij te verrassen met een recensie-exemplaar. Mijn eerste indruk van het boek is enorm positief, want het boek beloofd zowel een romance als een mysterie op de achterflap. Ik was enorm benieuwd naar die combinatie. Ook was de cover echt liefde op het eerste gezicht, want deze kleurencombinatie is mijn kryptoniet mensen. Ik houd van groen en geel met een vurige passie. Noem het oppervlakkig, maar in zo´n mooi boek moest ik natuurlijk meteen beginnen.

gek van clementine van lex martin craving pages

Clementine is een jonge studente die aan een nieuw jaar op de universiteit begint met een groot geheim: ze heeft een bestseller geschreven onder een pseudoniem. Het boek is gebaseerd op haar eigen leven: haar slechte band met haar ouders, haar eerste liefde en hun unhappily ever after, haar opdringerige mentor en nog veel meer. Wanneer ze valt voor Gavin Murphy wordt het steeds moeilijker om haar verleden in het verleden te houden, maar ze is er ook nog niet aan toe om zich helemaal bloot te geven. Kan Clementine zich verzoenen met haar verleden voordat ze haar kansen verspeelt bij de jongen waar ze zomaar verliefd op zou kunnen worden?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen fan ben van de hoofdpersoon in dit boek. Ze was een bestseller auteur, muzikaal begaafd, kwam uit een welgesteld gezin, had geweldige vriendinnen en volgende een opleiding waar velen slechts van kunnen dromen. Tegelijkertijd was ze zo onzeker en destructief dat ik het een beetje vermoeiend vond om over haar te lezen.

De manier waarop haar relatie met Gavin ontwikkelt vond ik dan weer wel heel erg leuk. Hij is ook echt een droom van een vent. Hij gaf haar ruimte, was geduldig en steunde haar onvoorwaardelijk. Eigenlijk was hij gewoon te goed voor de Clementine aan het begin van het boek.

Gelukkig maakt de hoofdpersoon wel een heleboel persoonlijke groei door in het verhaal, al doet ze dat niet echt op eigen kracht. Heel veel van haar inzichten worden geprikkeld door haar BFF's en huisgenoten. Dat vond ik geweldig omdat Clementine nu eenmaal te vast zat in haar gewoonten en gedachten om zonder figuurlijke schop onder haar kont zo te veranderen.

Voor mij zou dit een vier-sterren boek zijn geweest ware het niet dat ik de flow van het verhaal niet zo lekker vond lopen. Voor mijn gevoel sprong het nogal eens van de hak op de tak en ook heb ik het idee dat er behoorlijk wat van de sfeer (en de chemie) verloren is gegaan in de vertaling. Het taalgebruik in de dialogen vond ik namelijk vrij stijf. Dat nam helaas wel wat leespret weg. Ook kwam er een zeker punt waarin ik eigenlijk meer geïnteresseerd was in de verhaallijn van een ander personage. Dit neemt niet weg dat het een mooi boek is, met lekker veel drama en geloofwaardige innerlijke groei. Iets wat ik enorm kan waarderen.

• Triggerwarning: stalking, suggestie van verkrachting, ontvoering
  • Gek van Clementine is het eerste deel in de Dearest-reeks van Lex Martin
  • De overige delen gaan steeds over een ander koppel