Every heart a doorway – Seanan McGuire

/ zaterdag, maart 10th, 2018
Every heart a doorway seanan mcguire craving pages
Published: 05-04-2016
Eleanor West’s Home for Wayward Children No Solicitations No Visitors No Quests Children have always disappeared under the right conditions; slipping through the shadows under a bed or at the back of a wardrobe, tumbling down rabbit holes and into old wells, and emerging somewhere... else. But magical lands have little need for used-up miracle children. Nancy tumbled once, but now she’s back. The things she’s experienced... they change a person. The children under Miss…

every heart a doorway seanan mcguire craving pagesSommige bloggers hebben zo veel vertrouwen in hun geheugen dat ze het aandurven om het schrijven van een boekreview uit te stellen tot wanneer-het-uitkomt. Iets wat ik zelf nooit zou kunnen omdat ik - tot mijn grote spijt - heel snel vergeet wat ik gelezen heb. Niet omdat ik een boek niet fantastisch vind of omdat het me niet heeft geraakt, maar gewoon omdat ik kennelijk de opslagruimte heb van een ouderwetse floppydisk in plaats van een interne harde schijf. Toch vrees ik er niet voor dat ik EVERY HEART A DOORWAY van Seanan Mcguire snel zal vergeten. Daarvoor is dit boek té speciaal.

Het verhaal gaat over Nancy die door haar ouders wordt ingeschreven op een unieke kostschool; Eleanor West’s home for wayward children. De school is een plek voor kinderen die op een gegeven moment zijn verstoten door magische werelden die zij hebben bezocht.

Dit originele concept wordt uitgewerkt tot een fantastisch verhaal dat zowel ongelofelijk als herkenbaar is. De schrijfstijl van de auteur is meeslepend, poëtisch en mild verslavend. Haar personages zijn stuk voor stuk zo bijzonder dat je als lezer heel goed begrijpt waarom ze ooit zijn uitverkoren door de magische werelden die zij hebben bezocht. De enige uitzondering die ik kan bedenken is eigenlijk de hoofdpersoon zelf. Vergeleken met de andere personages vond ik haar met vlagen een beetje ‘gewoontjes’ of zelfs saai.

Al ver voordat het verhaal zich ontwikkeld tot een spannende murder mystery ben je als lezer enorm geinvesteerd in de personages. Hun diversiteit is duidelijk, maar niet overdreven aangedikt; dat kon ik persoonlijk heel erg waarderen.

Terwijl de kinderen terug naar hun magische wonderwereld willen wil je als lezer vooral een bezoekje brengen aan de bijzondere school.

Hoewel ik een ellenlange waslijst heb van fictieve locaties die ik ooit zou willen bezoeken (Hogwarts no. 1!) Deed dit boek me veel meer verlangen naar een bezoekje aan deze school. Hoewel iedereen zo verschillend is, is er een mate van acceptatie onder de leerlingen waar veel échte scholen alleen maar van kunnen dromen. Het is als een veilige haven (tot dat er iemand bruut wordt vermoord uiteraard) voor de kinderen.

Het verhaal eindigt in een cliffhanger waarvan ik spontaan met mijn tanden ging knarsen. Wat een wreed punt om een verhaal te beëindigen. Het is maar goed dat deel 2 en 3 ook reeds zijn verschenen zodat ik heel snel verder kan in deze trilogie.

Welke fictieve wereld zou jij graag willen bezoeken? Hoe schat je je overlevingskansen daar?

One thought on “Every heart a doorway – Seanan McGuire

Ik zou het ook niet kunnen hoor om maanden of weken na het lezen van een boek een recensie uit te schrijven. Zelfs met de notities die ik tijdens het lezen neem moet ik enkele dagen later vaak al eens nadenken over het betreffende boek. Van deze schrijfster heb ik twee boeken klaarstaan: het eerste deel uit de Oktober Dae – reeks en Discount Armageddon, een boek dat ik begin deze week tweedehands op de kop tikte bij Desleghte. Het verhaal dat jij gelezen hebt spreekt me echter ook wel aan.