De Mitford Moorden van Jessica Fellowes

/ donderdag, mei 9th, 2019
de mitford moorden van Jessica Fellowes cover craving pages
Published: NaN/NaN/2019
Het is 1920 en Louisa Cannon hoopt aan haar leven van armoede en een gevaarlijke oom te ontsnappen. Ze krijgt een baan als kindermeisje en chaperonne in de huishouding van de rijke familie Mitford. Als er op klaarlichte dag in de trein een verpleegster wordt vermoord (een nazaat van Florence Nightingale), raken Louisa en de oudste Mitford-dochter Nancy verstrikt in het moordmysterie. De Mitford-moorden is een klassieke whodunit die gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Het…

Een poosje geleden kwam ik op Youtube het boek The Mitford Murders tegen en ik was onmiddellijk geïnteresseerd. Een murder mysterie die zich afspeelt in the roaring twenties. Ik had het nodig in mijn leven. Ik was van plan het boek onmiddellijk aan te schaffen tot ik een wel heel fijne ontdekking deed: het boek zou worden vertaald en uitgegeven door uitgeverij Volt. Daar wilde ik met alle plezier nog wel even op wachten.

Toen het boek op de mat viel deed ik iets wat je met de beste bedoelingen wellicht een vreugdedansje zou kunnen noemen, maar wat er meer naar uit zag alsof mijn ledematen aan mijn lijf probeerden te ontsnappen! Ik was zo excited en kon niet wachten om in het boek te beginnen.

de mitford moorden van jessica fellowes craving pages

Louisa Cannon is nooit echt rijk geweest, maar sinds de dood van haar vader hebben zij en haar moeder het al helemaal zwaar. Maar financiële sores is niet Louisa's grootste probleem. Haar oom is een akelige man die wel een manier weet waarop Louisa wat extra geld kan verdienen. Ze weet ternauwernood aan hem te ontsnappen wanneer hij haar meeneemt om een van zijn gokschulden af te lossen in natura (😡). Hoewel ze een fijne betrekking vindt als kindermeisje bij de familie Mitford blijft de angst dat haar oom haar zal vinden haar achtervolgen. Oh, er is ook nog iemand vermoord op de trein, maar hoe dat allemaal samenhangt lees je in De Mitford Moorden.

Mensenkinderen wat heb ik genoten van dit boek! Vanaf de eerste kennismaking met Louisa Cannon ben ik onder de indruk van haar doorzettingsvermogen en de manier waarop ze haar hoofd hoog weet te houden ondanks de ellende die ze heeft gekend. Nadat ze heeft ontdekt hoe walgelijk haar oom precies is doet ze alles in haar macht om haar situatie te veranderen en dat vind ik bewonderingswaardig.

Uit angst voor haar verleden doet Louisa er alles aan om haar nieuwe werkgevers, meneer en mevrouw Mitford, geen enkele reden te geven om ontevreden te zijn over haar. Tegelijkertijd merk je als lezer dat Louisa zich veel minder aantrekt van het keurslijf van etiquette van destijds. Dat vind ik heel erg tof. Samen met Nancy, de oudste van de Mitford meisjes en met Guy, een knappe agent van de spoorwegpolitie, probeert ze het mysterie rondom de dood op een vrouw van middelbare leeftijd op te lossen.

Oh, en Nancy en Guy zijn al net z'n toffe personages als Louisa zelf. Guy is een schatje waarvan je je afvraagt of zulke mannen tegenwoordig nog steeds gemaakt worden (en waar je ze dan kunt vinden) en Nancy is een heerlijk koppig kind dat zichzelf veel volwassener waant dan dat ze is. I love them both!

Wat ik zo tof vind aan dit boek, behalve dan dat het zich afspeelt in een van mijn favoriete perioden, is dat de auteur het verhaal heeft gebaseerd op een echte, onopgeloste moord. Ook de Mitford meiden en diens familie hebben echt bestaan. De gebeurtenissen in het boek zijn wel grotendeels ontsprongen aan de fantasie van de auteur, maar ik hou ervan wanneer een fictieve roman is geïnspireerd op echte mensen en gebeurtenissen. Het inspireert lezers (of op zijn minst inspireert het mij) om dieper in de geschiedenis te duiken om er meer over te leren. Ik vind dat tof.

De Mitford Moorden is een heerlijk mysterie boordevol interessante personages. Het omhult je in de sfeer van de jaren twintig en zet je meer dan eens op de verkeerde been. De grote ontknoping heb ik geen seconde zien aankomen. Ik heb echt genoten van dit boek en kan niet wachten tot het volgende boek waarin een van de andere Mitford meisjes in de spotlight zal staan naast Louisa.

• De Mitford Moorden is het eerste deel in een zesdelige reeks
  • Het verhaal is gebaseerd op de geweldadige moord op Florence Nightingale-Shore
  • In het echt is de moord nooit opgelost