Clownsnacht van Daniëlle Bakhuis

/ maandag, november 4th, 2019
clownsnacht van danielle bakhuis cover craving pages
Published: 10/14/2019
Dit horrorverhaal kan je je nachtrust kosten... 'Hé, Suzie. Had je naar gedroomd?' 'M-mama! Waar i-his mama?' Dikke tranen maken geultjes in de gele schmink op haar wangen. 'Mama en papa zijn naar een feestje vanavond, maar ik pas op. Ik heet Fara, weet je nog?' Tussen haar tranen door begint Suzie te knikken. Ze klemt haar beide armen om mijn hals en haar mond is opeens heel dicht bij mijn oor. 'Ik wil niet…

Ik ben nooit een griezelfan geweest. Waarschijnlijk omdat ik al zeven kleuren stront schijt bij de gedachte aan een enge film. Eigenlijk hoef ik dergelijke films niet eens te kijken, want de wetenschap dat ze bestaan is voldoende om mijn fantasie op hol te laten slaan. En dat wat je zelf bedenkt is vaak veeeel erger dan de realiteit.

Zo redeneerde ik ook toen ik in een opwelling besloot om op Halloween avond te beginnen in Clownsnacht van Daniëlle Bakhuis. Vol goede moed (en met een luier om voor de zekerheid) begon ik te lezen. Al snel had ik in de gaten dat de tijd dat mijn Kindle voorspelde dat ik over het boek zou doen ofwel erg ruim genomen was, of het boek las gewoon extreem vlot want eenmaal begonnen kun je niet meer stoppen met lezen.

Clownsnacht van danielle bakhuis craving pages

Hoofdpersoon Fara komt vol goede moed opdagen voor haar oppasafsprak met de familie Zuiderduin. Terwijl de ouders een avondje uitgaan mag Fara zorgen voor de kleine Marnix en Suzie, de koelkast plunderen en lekker bankhangen voor een fijn extraatje. Ze komt er echter al snel achter dat er iets niet helemaal in de haak is in het vreemd gedecoreerde huis van de familie. De twintig euro die haar zijn beloofd schieten grof te kort voor wat haar te wachten staat die avond.

Het is momenteel vrijwel onmogelijk om volledig blanco in het verhaal te stappen want overal op social media en blogs duikt dit boek op. Het is dan ook de perfecte Halloween read. Voordat ik erin begon wist ik bijvoorbeeld al dat het verhaal is geïnspireerd op enkele bekende urban legends. Ik wist dus al een beetje waar ik aan begon en mijn eigen horrornacht had voorkomen kunnen worden als ik niet zo verdomd nieuwsgierig was geweest.

De personages in de boeken van Daniëlle Bakhuis zijn eigenlijk altijd heel geloofwaardig en Fara was geen uitzondering. Het was leuk om over haar te lezen omdat ze niet je typische horrorheldin is die om de haverklap dingen doet waardoor je je als lezer afvraagt of het kind nog nooit een horrorfilm heeft gezien! Nee, Fara weet heel goed dat je niet zelf op onderzoek uitgaat wanneer je een verdacht geluid hoort. Dat was fijn. Het maakte haar geloofwaardiger... en het verhaal realistischer... en de leeservaring nog akeliger.

Op ongeveer een derde van het verhaal besloot ik om toch de lamp aan te doen tijdens het lezen en hoewel ik normaal gesproken het liefst doodse stilte om me heen heb tijdens het lezen KON IK DAT JUIST HELEMAAL NIET VERDRAGEN TERWIJL IK CLOWNSNACHT LAS. Dus met een aflevering van de meest kinderachtige tekenfilm die ik maar kon vinden op Netflix op de achtergrond las ik (dapper?) verder.

Het verhaal wordt gelukkig verteld met heel veel vaart. Of wellicht ga je als lezer vanzelf sneller lezen naarmate het spannender wordt omdat je gewoon wilt weten of alles uiteindelijk goed afloopt.

Normaal gesproken zeg ik dat ik van een boek heb genoten als ik het heel erg goed vond, maar dit keer kan ik dat absoluut niet zeggen want genieten deed ik niet van dit verhaal. Een adrenaline-junkie I am not mensen. Maar mocht jij graag bang gemaakt worden, dan is dit absoluut een aanrader voor jou.

• Mensen overdrijven niet wanneer ze dit boek bloedstollend spannend of zelfs eng noemen
  • Triggerwarning voor geweldadige scènes
  • Ben je net zo'n softie als ik? Lees dit boek dan op klaarlichte dag, omringd door vrienden of familie