Brave van Rose McGowan

/ donderdag, september 5th, 2019
brave van rose mcgowan cover craving pages
Published: 1/30/2018
Rose McGowan was born in one cult and came of age in another, more visible cult: Hollywood. In a strange world where she was continually on display, stardom soon became a personal nightmare of constant exposure and sexualization. Rose escaped into the world of her mind, something she had done as a child, and into high-profile relationships. Every detail of her personal life became public, and the realities of an inherently sexist industry emerged with…

Een paar jaar geleden was Rose McGowan voornamelijk bekend vanwege haar rollen in o.a. Charmed, Scream en Jawbreaker. Tegenwoordig staat ze vooral bekend als activiste en feministe en natuurlijk als de vrouw die de louche praktijken van een zekere hoge bons in Hollywood aan het licht bracht (aangezien de auteur ervoor heeft gekozen zijn naam niet te noemen in haar boek, zal ik dat ook niet doen in deze review).

Als tiener had ik in mijn kamer een grote poster van Rose aan de muur hangen samen met haar co-sterren van Charmed. Ik was echt een superfan van de serie en dacht ook fan te zijn van Rose McGowan, maar dit boek heeft me geleerd dat ik geen fan ben maar een cothinker. Ik hoop dat veel mensen dit boek een kans zullen geven of ze nu wel of niet bekend zijn met de actrice want het is een eyeopener die iets in mijn waarneming van de wereld en de media heeft veranderd in MIJN voordeel.

brave van rose mc gowan craving pages

Disclaimer: Aangezien het hier om een autobiografie gaat zie ik ervan af om het boek een sterrenwaardering te geven.

In haar boek Brave vertelt Rose niet alleen openhartig over het leven achter de schermen van Hollywood, ze gaat helemaal terug naar het begin en laat zien hoe het leven in een mannenwereld haar heeft beïnvloed en gevormd. Vanaf haar jonge jaren in Italië waar ze met haar familie deel uitmaakte van een sekte waar polygamie en pedofilie bij de levensstijl hoorde tot aan haar huidige strijd tegen ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Een ding kan ik wel verklappen: na het lezen van Brave ben ik net als Rose BOOS!

Ik ben iemand die acteurs en personages los van elkaar ziet. Het komt maar zelden voor dat ik zo idolaat ben van een personage dat ik onmiddellijk ook alles wil weten over de acteur die die rol speelt. Uitzonderingen daargelaten (Ughe Ughe Robert Sheehan). Hoewel ik zowat een boek zou kunnen schrijven over Paige Matthews (haar personage in Charmed) wist ik over Rose eigenlijk alleen maar dat ze ooit in een heel erg blote jurk voor de MTV awards is op komen dagen.

Wat ze vertelt over haar leven grijpt je bij de keel. Ze vertelt ongefilterd, ongegeneerd en openhartig over hoe het was om op te groeien in een sekte. Om op te groeien bij ouders die zich meer bezighouden met hun eigen geluk dan dat van hun kinderen. Hoe het is om altijd en overal geobjectiveerd te worden. En hoe ze uiteindelijk wist te ontsnappen aan het label wat haar werd opgedrongen.

Meestal heb ik grote moeite met 'boze boeken' en dit boek is eigenlijk een tirade van 272 bladzijden. Depressie ligt bij mij constant op de loer en een boos boek bevat al snel te veel negativiteit. De woede in dit boek voelde voor mij geen moment aan als negativiteit. Ik vond haar woede begrijpelijk. Haar eis dat dingen moeten veranderen meer dan terecht. En ik voel in mijn binnenste dat dit boek iets in mijn wezen heeft veranderd waardoor ik nu anders kijk naar de wereld en de invloed van de media. Door dit boek voel ik me minder machteloos om iets te veranderen, want ik heb van dit boek geleerd dat je al dingen verandert door kleine dingen. Bijvoorbeeld door ze te benoemen.

Ik ben gaan bruisen van dit boek. En een groot deel daarvan komt door een quote die ik hier graag met jullie wil delen omdat ik deze quote voel tot in mijn kern...

The phoenix that has to rise because life has turned to ashes. My life has ashed itself numerous times, more times than I can count. But goddamn, all those ashes built a beast.

Hallelujah!

• Dit is een boos boek
  • Maar wel een met een hele sterke, positieve boodschap
  • Er wordt dan ook wat in afgevloekt
  • En zo nu en dan lijkt het alsof Rose' woede op jouw als lezer gericht is
  • Dat is natuurlijk niet zo
  • Maar in die stukken voel je echt de rauwe emotie waarmee dit boek is geschreven
  • Het is een belangrijk boek
  • Een mustread voor mannen en vrouwen
  • Want het opent ogen voor een grove fout die niet alleen in Hollywood wordt gemaakt
  • Maar ook pijnlijk vaak in ons eigen landje
  • Please laat een Nederlandse uitgeverij dit boek vertalen!

Heb jij wel eens een boek gelezen waardoor je je naderhand 'veranderd' voelde?

2 thoughts on “Brave van Rose McGowan

Ik had dat met body positive power, dat boek heeft echt mijn kijk op diëten en hoe ik naar mijn lichaam kijk veranderd. Het heeft me ook boos gemaakt op de media en hoe dikke mensen altijd weggezet worden .

Oe, ik ben hier wel heel benieuwd naar geworden! Ik was vroeger inderdaad ook groot Charmed-fan, maar ken Rose zelf eigenlijk helemaal niet goed. Heftige dingen heeft ze meegemaakt zo te horen!