6 oktober 2019

6 oktober 2019
Published: 8/28/2018
Cassidy Blake's parents are The Inspecters, a (somewhat inept) ghost-hunting team. But Cass herself can REALLY see ghosts. In fact, her best friend, Jacob, just happens to be one. When The Inspecters head to ultra-haunted Edinburgh, Scotland, for their new TV show, Cass—and Jacob—come along. In Scotland, Cass is surrounded by ghosts, not all of them friendly. Then she meets Lara, a girl who can also see the dead. But Lara tells Cassidy that as…

De maand oktober is door een aantal van mijn favoriete bookstagrammers omgedoopt tot ‘Blogtober’. Voor elke dag van de maand hebben zij een prompt verzonnen om je te voorzien van een maand aan bloginspiratie. Ik ga mijn best doen om elke dag mee te doen aan deze uitdagende themamaand.

Het thema van vandaag is 'Spooky Middlegrade' en ik moet bekennen dat ik te weinig boeken heb gelezen die in die categorie vallen om er een heel artikel aan te wijden. Daarom leek het me een goede reden om ein-de-lijk eens dat ene spooky middlegrade boek te gaan lezen waar iedereen en zijn moeder hyperenthousiast over is: City of Ghosts van Victoria Schwab.

city of ghosts van victoria schwab craving pages

Cassidy Blake heeft hele bijzondere ouders. Ze zijn namelijk experts op het gebied van spoken en andere bovennatuurlijke fenomenen. Als haar vader en moeder een eigen docu-serie aangeboden krijgen duiken ze op de kans om de geschiedenisrijkste plaatsen in Edinburgh uit te pluizen en met hun dochter op sleeptouw reizen ze af naar het prachtige Schotland. Wat papa en mama Blake echter niet weten is dat hun eigen dochter een geheim heeft. De spoken waar zij zo ijverig jacht op maken tonen zich niet alleen aan haar, haar beste vriend is zelfs een spook.

Ik denk niet dat ik overdrijf als ik beweer dat dit boek zo'n beetje wordt aanbeden door het merendeel van online boeken-community. Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom. Het is een origineel verhaal, met een heldin waar je je gemakkelijk in kunt leven én het speelt zich af in het sfeervolle Schotland. Toch vond ik het lastig om in het boek te beginnen omdat ik niet zo'n beste track record heb met boeken die zoveel lof krijgen.

Vanaf het begin van het boek had ik een klik met Cassidy. Ze is een heel fijn personage met een soort wijsheid die eigenlijk vrij ongebruikelijk is voor iemand van haar leeftijd. Toch is wel duidelijk waarom Cassidy een oude ziel is. Deels denk ik dat het komt door haar unieke dynamiek met haar ouders. Anderzijds heeft ze natuurlijk ook iets heftigs meegemaakt waardoor ze nu spoken kan zien.

Toch denk ik dat de kracht van dit boek hem vooral zit in de heerlijke spookachtige sfeer van het verhaal. Victoria Schwab weet precies hoeveel ze aan de fantasie van haar lezers over moet laten om het verhaal nog impactvoller te maken. Dat is echt genieten. Op die manier ga je namelijk voor je gevoel echt een deel uitmaken van het verhaal (waarschijnlijk vannacht weer trouwens, want dit boek is voor een watje zoals ik al perfect nachtmerrie-voer).

City of Ghosts wordt voorgelezen door Reba Buhr en ik vind dat ze het geweldig heeft gedaan. Ik heb nog niet eerder een middlegrade boek gelezen in audioboek format. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een poosje heb getwijfeld of dit wel een geschikt boek was om als audioboek te lezen. Het verhaal wordt immers voorgelezen door een volwassen vrouw en ik was bang dat ik met zo'n verteller al snel zou vergeten dat Cassidy nog maar een kind is.

En eigenlijk was dat ook wel een klein beetje het geval. Reba heeft ontzettend veel bereid met haar stem; de vele stemmetjes en accenten die ze opzet om andere personages tot leven te brengen vond ik stuk voor stuk ijzersterk. Alleen Cassidy's stem vond ik op de een of andere manier niet passen. Het klonk gewoon té volwassen.

Qua intonatie deed ze het overigens wel geweldig. Ook wist ze de emoties in de tekst perfect uit te dragen met haar stem. Ik leefde enorm mee met het boek mede dankzij de aangename verteller. Het was dan ook een van de zeldzame keren dat ik een audioboek in een dag uit heb gelezen.

• City of Ghosts is het eerste deel in de Cassidy Blake-reeks van Victoria Schwab
  • Het vervolg Tunnel of Bones is ook al verschenen
  • En is ook al te luisteren via Scribd als je een abonnement hebt