Blogtober dag 22: Voor Ik Je Loslaat van Marieke Nijkamp

/ maandag, oktober 21st, 2019
voor ik je loslaat van marieke nijkamp cover craving pages
Published: 12/12/2017
De nieuwe roman van New York Times bestsellerauteur Marieke Nijkamp! Een paar dagen voordat Corey terugkeert naar haar geboorteplaats Lost Creek in Alaska om haar beste vriendin op te zoeken, wordt deze dood aangetroffen - drijvend onder het ijs. Corey is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals iedereen beweert. Daarna lijkt in Lost Creek niets meer op vroeger. Mensen doen alsof ze een vreemde is en vertellen haar…

Elk jaar wordt in een middelbare school vlak bij mijn huis een grote tweedehands boekenmarkt georganiseerd waar ik vanzelfsprekend ook naartoe ga. Het komt zelden voor dat ik er met lege handen naar huis ga, maar afgelopen jaar had ik al helemaal een geweldige buit, want er lagen zelfs vrij recent verschenen YA boeken tussen het aanbod. Met onder andere Voor Ik Je Loslaat keerde ik die dag weer huiswaarts.

Het succesverhaal van Marieke Nijkamp is natuurlijk een droom voor menig auteur, maar toch heb ik haar mega-hit 54 Minuten nog niet gelezen omdat dergelijke verhalen me altijd überparanoïde maken. Dan durf ik soms wekenlang niet meer met OV uit angst dat er een schietgrage gek zich onder mijn medepassagiers bevindt. Voor Ik Je Loslaat klonk als een wat verder-van-mijn-bed-show en dus durfde ik het wel aan om dit boek te lezen tijdens de Spook-A-Thon.

blogtober dag 22 voor ik je loslaat van marieke nijkamp craving pages

Het verhaal speelt zich grotendeels af in het dorpje Lost in Alaska. Corey keert terug naar het plaatsje wanneer ze het hartverscheurende nieuws krijgt dat haar BFF Kyra om het leven is gekomen. Corey, die nog maar zeven maanden daarvoor met haar familie naar Canada is verhuist kent het dorpje nauwelijks terug. Kyra, die is gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis, werd voorheen altijd een beetje geschuwd door de dorpsbewoners en nu doen ze net alsof Kyra een of andere profetes was. Het zit Corey niet lekker en ze besluit zelf op onderzoek te gaan.

Ik had me een klein beetje voorbereid op een teleurstelling voordat ik begon met lezen, want in tegenstelling tot haar debuut krijgt Voor Ik Je Loslaat nogal gemengde reviews. Veel van de boekbloggers wiens smaak over het algemeen vrij vaak overeenkomt met die van mij gaven het maar drie sterren, maar ik vond het boek ge-wel-dig!

Het verhaal wisselt vaak tussen heden en verleden en op die manier leer je zowel Corey als Kyra steeds beter te kennen. Je ziet ook hoe belangrijk hun vriendschap voor beide meiden is en daardoor is het onmogelijk om niet te hopen dat Corey de antwoorden vindt waar ze naar op zoek is. Ook Corey's onvree over de manier waarop Kyra's familie, vrienden en bekenden haar dood verklaren is voor haar onacceptabel en ik snap heel goed waarom.

Ik mocht Corey vanaf het begin. Ze was enorm begaan met Kyra, en als iemand die weet hoe het voelt om je het buitenbeentje te voelen weet ik hoe waardevol het is om een goede vriendin te hebben waar je op kunt rekenen en waarmee je kunt praten. Het boek is zo levendig geschreven dat ik af en toe vergat dat er een boek tussen Corey en mij zat. Ik ging gewoon helemaal op in haar personage en haatte daarom de inwoners van het dorpje Lost des te meer. Ik vergat in mijn haat gewoon dat al die mensen niet echt bestaan.

Vanaf het begin van het verhaal was ik ook nieuwsgierig. Gaandeweg veranderde die nieuwsgierigheid in een soort driftige speurtocht naar antwoorden waardoor ik gewoon niet meer kon stoppen met lezen. Als een speer ging ik door het boek, want de spanning nam met elk hoofdstuk toe. Gelukkig zijn de hoofdstukken vrij kort en bondig waardoor je voor je gevoel nog meer vaart maakt met lezen dan je in werkelijkheid doet.

Dit is een boek wat diepe indruk op mij heeft gemaakt en ik ga zeker nog veeeel meer boeken van Marieke Nijkamp lezen in de toekomst. Wat een talent!

• Triggerwarning: zelfdoding, manische gedachten
  • Representatie van personage met een bipolaire stoornis