/ zondag, oktober 13th, 2019
Published: 6/4/2019
All sorcerers are evil. Elisabeth has known that as long as she has known anything. Raised as a foundling in one of Austermeer’s Great Libraries, Elisabeth has grown up among the tools of sorcery—magical grimoires that whisper on shelves and rattle beneath iron chains. If provoked, they transform into grotesque monsters of ink and leather. She hopes to become a warden, charged with protecting the kingdom from their power. Then an act of sabotage releases…

Dit boek werd onder mijn aandacht gebracht toen ik middenin een contemporary-fase zat. Ik schreef het boek daarom al af voordat ik überhaupt wist waar het over ging. Gelukkig kwam het boek voorbij in een video van een van de booktubers die ik volg (ik kan me helaas niet meer herinneren wie het was) en zij prees dit boek met precies de juiste beloften om mij razend enthousiast te maken.

Wanneer mijn enthousiasme eenmaal is geprikkeld ben ik niet meer te houden, dus ik bestelde onmiddellijk dit boek en An Enchantment of Ravens van dezelfde auteur. Toen de boeken een paar dagen later op de mat vielen kon ik niet wachten om erin te beginnen. Na een potje iene miene mutte tussen de twee titels begon ik in Sorcery of Thorns.

Sorcery of thorns van Margaret Rogerson craving pages

Het verhaal begint in een magische bibliotheek (goede manier om mij voor je te winnen) waar Elisabeth als baby te vondeling is gelegd. In de bibliotheek worden zeer bijzondere boeken bewaakt. De boeken leven en tussen hun kaften is belangrijke en gevaarlijke magie gebonden. Op een noodlottige avond wordt er ingebroken in de bibliotheek en alleen Elisabeth ontwaakt door het kabaal. Door een opeenvolging van gebeurtenissen lijkt het alsof Elisabeth achter de inbraak en de moord op het hoofd van de bibliotheek zit. Alleen door samen te werken met een tovenaar; iemand waarvoor ze van kinds af aan is gewaarschuwd, kan ze hopen haar onschuld te bewijzen. Maar samen ontdekken ze een veel dieper complot.

Een van de grootste pluspunten van dit boek is toch wel het feit dat het een standalone is. Ik houd namelijk heel erg van verhalen met een begin en een eind. Daarbij verlies ik simpelweg interesse in een verhaal wanneer ik maanden, of soms jaren, op een vervolg moet wachten. Dat probleem had ik dus niet bij dit boek en dat vind ik heerlijk.

Elisabeth is een tof personage. Ze is heel erg ambitieus, maar ook nog een beetje naïef wat haar personage genoeg ruimte geeft om te groeien gedurende het verhaal. Haar naïviteit past trouwens ook heel goed bij haar beschermde opvoeding. Sinds ze is achtergelaten bij de bibliotheek heeft ze hem niet meer verlaten en haar hele persoonlijkheid reflecteert dat heel erg goed.

De introductie van de tovenaar vond ik geweldig. Omdat het een serieus fantasyboek is mag ik het misschien niet zo noemen, maar ik vond het echt een hele leuke meet cute. Het was een mooie voorbode van de humor waarmee de auteur haar lezers zo nu en dan verrast. Ik houd ervan wanneer een serieus boek ook af en toe de stemming een beetje verlicht met een goed geplaatste grap.

Het tempo van het verhaal vond ik helaas een beetje minder. Het voelde allemaal een beetje langdradig. Ook had ik op een paar punten het idee dat het een mooie plek zou zijn geweest om het verhaal te beëindigen en dat gebeurde dan niet. Dat vond ik op den duur echt irritant. Het leek er een beetje op alsof de auteur te veel vasthield aan het idee van 'en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig'. Voor mij hoofd dat niet. Soms heeft een bitterzoet einde veel meer impact dan een happy end.

Het is wel een creatief verhaal, en scoort dan ook hoge punten op originaliteit. Ook het plot vond ik erg sterk en goed uitgewerkt. Het was een boek wat ik met heel veel plezier - en een flinke vaart omdat ik niet wilde stoppen - heb uitgelezen. Ik kan niet wachten om ook het andere boek van deze auteur te lezen.

• Triggerwarning: (gedachten)manipulatie en dwang,
  • Sorcery of Thorns is een standalone
  • Net als An Enchantment of Ravens