Apollo’s Ondergang van Rom Molemaker

apollo's ondergang van rom molemaker craving pages
apollo's ondergang van rom molemaker cover craving pages
Published: NaN/NaN/2019
Als iemand me had kunnen garanderen dat ik Apollo nooit meer zou tegenkomen, echt mijn héle leven niet, dan zou ik dat van harte toegejuicht hebben. Want hij is de gevaarlijkste misgeboorte die bestaat. De kans dat ik hem ombreng is groter dan de kans dat ik hem alleen maar in elkaar sla. En als er iemand is die denkt dat dit bij wijze van spreken is, heeft hij het mis… Onheilspellende YA-thriller over de…

Een poosje geleden werd ik door een bevriende boekhandelaar gewezen op een facebookoproep van uitgeverij Holland. Ze waren op zoek naar bloggers die interesse hadden in het recenseren van het nieuwste Rom Molemaker boek. Zelf heb ik nog niet eerder een boek van deze auteur gelezen, maar de samenvatting maakte me nieuwsgierig en dus trok ik de stoute schoenen aan en stuurde de uitgeverij een mailtje.

Niet veel later kreeg ik bericht dat ik mee mocht doen aan de blogtour. Al snel lag het boek op de mat. De reden dat het me zo aansprak was de belofte dat het boek in zou haken op misstanden in jeugdinstellingen voor 'ontspoorde' jongeren.

Sinds haar man hen heeft verlaten worstelt Lesters moeder enorm met de opvoeding van haar moeilijke zoon. In haar wanhoop en voor zijn eigen bestwil besluit ze Lester naar een school voor moeilijk opvoedbare kinderen te sturen. Hier krijgt hij een 'maatje' toegewezen die hem wegwijs moet maken in de nieuwe omgeving. Maar Lesters maatje Apollo blijkt al snel de terror van de school te zijn. Er gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Hoe lang houdt Lester het vol op deze school waar de macht duidelijk niet langer bij de leidinggevenden ligt?

Om te beginnen moet ik even kwijt dat ik het hele plot van dit boek echt geweldig vond. Het heeft alle ingrediënten voor een bloedstollend spannend verhaal, op een ding na...

Laat ik bij het begin beginnen. De eerste kennismaking met Lester en de school maakte me nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder zou gaan. De auteur geeft je een duidelijke rondleiding door zijn setting zonder te veel in detail te treden en dat stel ik op prijs. Op die manier behoudt het boek de hele tijd zijn vlotte tempo.

Dit verhaal is heel erg plot driven. Als lezer merk je dat al snel omdat de personages niet heel erg veel diepgang hebben. Zelfs hoofdpersoon Lester lijkt tegen het einde van het boek niet veel meer dan een willekeurig persoon. Het verhaal zou zonder al te veel verandering net zo gemakkelijk vanuit het perspectief van een van de andere leerlingen verteld kunnen worden. Daardoor kreeg ik helaas geen klik met het verhaal en raakte ik nauwelijks geïnvesteerd in de ontwikkelingen.

Hoewel het een boek is wat heel vlot weg leest blijf je na het lezen wel achter met een hol gevoel in je binnenste dat voorkomen had kunnen worden door het verhaal iets uitgebreider te vertellen. Wat mij betreft had het verhaal best iets meer perioden van rust kunnen gebruiken waarin we de personages beter kunnen leren kennen. Zonder het einde te verklappen wil ik alleen nog even zeggen dat een dergelijk slot eigenlijk alleen maar werkt wanneer je als lezer geïnvesteerd bent in de personages. Daarvoor kreeg ik helaas de kans niet. Jammer.

• Triggerwarning: bevat pesten en zinloos geweld
  • Apollo's Ondergang is inmiddels al de zesentwintigste titel van Rom Molemaker
  • In het boek merk je duidelijk dat de auteur zelf ervaring heeft op school