An Enchantment of Ravens van Margaret Rogerson

an enchantment of ravens van margaret rogerson craving pages
An enchantment of ravens van margaret rogerson cover craving pages
Published: 9/26/2017
A skilled painter must stand up to the ancient power of the faerie courts—even as she falls in love with a faerie prince—in this gorgeous debut novel. Isobel is a prodigy portrait artist with a dangerous set of clients: the sinister fair folk, immortal creatures who cannot bake bread, weave cloth, or put a pen to paper without crumbling to dust. They crave human Craft with a terrible thirst, and Isobel’s paintings are highly prized.…

Na het uitlezen van The Folk of the Air trilogy van Holly Black had ik nog lang niet genoeg van feeën en elfen. Gelukkig stond An Enchantment of Ravens nog in mijn kast. Een zeldzame standalone in een wereld vol met duologieën, trilogieën en reeksen. Ideaal voor iemand zoals ik, die nauwelijks series uitleest.

Aangezien ik eerder al Sorcery of Thorns heb gelezen van dezelfde auteur, wat ik een heerlijk boek vond, waren mijn verwachtingen hoog. Al snel werd ik volledig in het verhaal gezogen, maar hoewel ik genoot had ik eigenlijk nooit tijdens het lezen die 'klik' die ik voel wanneer ik een écht fantastisch fantasyverhaal lees.

Isobel is een zeer getalenteerde kunstenares. Het feeënvolk, dat zelf geen creativiteit kan gebruiken, is diep onder de indruk van haar talent en poseert dan ook maar wat graag voor een portret van haar hand. Wanneer ze echter op een dag een wel heel menselijk trekje vastlegt in haar portret van de autumn prince: Rook, is hij daar alles behalve blij mee. Hij ontvoert haar om haar terecht te laten staan voor haar 'misdaad' aan het feeënhof.

Het plot van dit boek maakte me enorm enthousiast. Het kwam op mij over als een heel origineel, romantisch en avontuurlijk verhaal. Al voordat ik begon met lezen had ik heel sterk het vermoeden dat ik Isobel een tof personage zou vinden, en daarin kreeg ik gelukkig gelijk. Voor iemand die woont in een plek zoals Whimsey is ze verrassend nuchter gebleven. Ze laat zich niet gemakkelijk misleiden door gemakkelijk te verdraaien beloften van het fraaie volkje. Ik houd echt van dit soort praktische, intelligente hoofdpersonen.

Daarnaast hebben Isobel iets met elkaar gemeen; een liefde voor creatief bezig zijn. Ik vond het geweldig om te lezen hoe gehecht ze is aan haar gave. Dat vond ik heel erg herkenbaar. Ik moet er ook niet aan denken dat ik nooit meer zou kunnen tekenen, handwerken of schrijven... volgens mij zou ik mijn verstand verliezen zonder een creatieve uitlaatklep.

In het begin van het boek voelde ik het verhaal tot in mijn tenen. Ik heb een zwak voor verhalen met een verboden liefde en wat dat betreft werd ik door Margaret Rogerson op mijn wenken bediend. Jammer genoeg liet de uitwerking van de romance een beetje te wensen over. Er werd nogal haastig verteld over de sessies waarbij Rook model stond voor Isobel en daardoor miste ik als lezer iets heel belangrijks; het ontluiken van de liefde. Daardoor voelde het voor mij nogal insta-lovey en daar ben ik helemaal geen fan van.

Het boek was eigenlijk ook te dun voor een verhaal zoals dit. Er was nog zoveel plek waar wat meer details meer dan welkom waren geweest. Zoals de scènes in het rijk van een van Isobels andere klanten. Het kwam op mij een beetje over alsof de auteur uit angst om langdradig te zijn precies het tegenovergestelde heeft bereikt. Het is allemaal net iets té beknopt naar mijn smaak. Daardoor zijn bij-personages nogal een-dimensionaal en voelt het einde ook nogal hectisch en gehaast.

Ik vond An Enchantment of Ravens dan ook een leuk boek, maar jammer genoeg niet bijzonder genoeg om écht indruk op me te maken.

• Triggerwarning: romantiek tussen ontvoerder en slachtoffer
  • An Enchantment of Ravens is een standalone boek