10 Blind Dates van Ashley Elston

10 blind dates van ashley elston craving pages
10 blind dates van ashley elston cover craving pages
Published: 10/1/2019
Sophie wants one thing for Christmas-a little freedom from her overprotective parents. So when they decide to spend Christmas in South Louisiana with her very pregnant older sister, Sophie is looking forward to some much needed private (read: make-out) time with her long-term boyfriend, Griffin. Except it turns out that Griffin wants a little freedom from their relationship. Cue devastation. Heartbroken, Sophie flees to her grandparents' house, where the rest of her boisterous extended family…

Opeens was het daar. 10 Blind Dates van Ashely Elston domineerde vrijwel al mijn social media feeds en zwak als ik ben besloot ik stante pede dat ik het boek moest lezen. Het werd omschreven als een perfect Kerstmis-boek met een vibe die vergelijkbaar was met die van To All The Boys I've Loved Before van Jenny Han. Genoeg informatie om mij heel erg enthousiast te maken.

Hoewel het boek al een paar weken binnen was en ik stond te trappelen om het te lezen heb ik het toch bewaard voor kerstmis. Dat bleek een goed idee. Op de bank onder een dekentje in het zachte schijnsel van de lampjes in de kerstboom en met dit boek op schoot zat ik al snel helemaal in de kerststemming.

Sophie vangt op een feestje per ongeluk wat harde worden op van haar vriendje waardoor hun relatie instort als een kaartenhuis... en dat vlak voor kerst. Voor wat hoognodige afleiding reist ze naar het huis van haar grootouders om kerst te vieren met haar familie, maar al gauw bemoeien haar ooms, tantes, neven en nichtjes zich met haar liefdesverdriet. De oplossing is volgens hen simpel: ze moet gewoon op een paar gezellige dates om haar te helpen haar ex te vergeten. Voordat ze het weet heeft Sophie ermee ingestemd om tien familieleden (waaronder haar oma en opa) een blind date voor haar te laten regelen.

10 Blind Dates is een van die boeken die in theorie allerlei elementen bevat die mij normaal gesproken heel erg aanspreken, maar helaas werkten ze dit op de een of andere manier totaal niet voor me. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik eigenlijk al vanaf het moment dat Sophie's familie besluit haar liefdesverdriet te fiksen met een tiental dates op rap tempo achter elkaar vond ik gewoon... bizar en eerlijk gezegd ook ongezond.

Dus door deze opzet had ik eigenlijk al een beetje een jakkie-gevoel vanaf vroeg in het boek en dat maakte het niet gemakkelijk om door het verhaal heen te ploegen. Gelukkig bevat het verhaal ook een heleboel elementen die ik dan weer wel erg tof vond. Zoals de grote, geïnvesteerde familie van Sophia. Zelf kom ik ook uit een grote familie, maar helaas is de band met een groot deel daarvan nooit zo hecht geweest als de band tussen Sophie en haar ooms en tantes, neefjes en nichtjes. Ik vind het daarom erg leuk om te lezen over zo'n grote, kleurrijke familie. Al had ik soms wel een beetje moeite om personages uit elkaar te houden. Verder vond ik de band tussen Sophie en haar zus, die op datzelfde moment ook iets heel erg heftigs meemaakte, ook fascinerend en hartverwarmend. Ik leefde echt voor de stukjes in het boek waarin die twee elkaar appten.

Het boek bevat ook hele fijne humor trouwens. Meer dan eens zat ik met een domme grijns op mijn gezicht te lezen (deels uit leedvermaak omdat sommige blind dates écht heel erg waren). Het tempo en schrijfstijl van de auteur waren ook heel erg fijn. Ik kan niet beweren dat ik het einde niet aan zag komen, maar voorspelbaarheid is voor mij eigenlijk nooit een dealbreaker als het op feelgood boeken aankomt.

Al met al vond ik het een leuk boek om te lezen, maar uiteindelijk kon ik me er niet overheen zetten dat ik het concept écht een beetje cringy vond. Wel jammer, want eigenlijk was al het andere wel heel tof.

• Triggerwarning: premature bevalling, seksuele intimidatie
  • 10 Blind Dates is een fijne standalone
  • Met heel veel leuke jongens