Verknocht van Lisette Jonkman

22 augustus 2019

Verknocht van Lisette Jonkman

22 augustus 2019
verknocht van lisette jonkman cover craving pages
Published: 4/NaN/2019
Lucy gaat naar Toscane om mee te werken aan een film. Ze doet de visagie van de beroemdste acteur van Nederland, Aris. Een buitenkans! Niet dat Lucy Aris leuk vindt, trouwens. Aris is gewoon goed voor haar netwerk. Meer niet. Eenmaal thuis lijkt het alsof haar vriend Olivier zich steeds verder van haar afkeert. Is hij jaloers, of is er een andere reden? Lucy wordt afgeleid door haar studielast, de bruiloft van twee vrienden en…

Er zijn maar weinig auteurs waardoor ik bij de aankondiging van een nieuw boek in een vreugdedansje uitbarst, maar Lisette Jonkman is daar een van. Bij het nieuws dat er een nieuw verhaal uit zou komen over mijn dierbare fortbewoners heb ik onmiddellijk de verschijningsdatum op mijn kalender gemarkeerd en de week vooraf haalde ik allerlei lekkers in huis zodat ik het boek kon bingen in stijl.

Het is alweer een tijdje geleden sinds we Lucy, Kikker en de anderen achterlieten. Verslingerd verscheen in 2014! En ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal een emotioneel wrak was na het lezen van dat boek. Tuurlijk, het boek gaf me ook steken in mijn zij van het lachen, maar daarnaast heeft de auteur ook mijn tere hartje gebroken met de ontwikkelingen in deel twee. Aangezien Verknocht het derde deel is in de Verkikkerd-reeks zou deze review onverhoopt een en ander kunnen verklappen over de voorgaande delen. Dus wees gewaarschuwd. En voor iedereen die deze inleidende tekst altijd overslaat nog even in het groot voor de zekerheid...

Deze review kan Spoilers bevatten voor eerdere delen in de reeks!

verknocht van lisette jonkman craving pages

Mijn feels

Het duurde even voordat ik kon beginnen in het boek wat mijn lichaam begon als in een reflex opgewonden op en neer te wippen toen ik dit boek eindelijk in mijn handen had. Tja, dat leest natuurlijk een beetje lastig. Dus wachtte ik tot deze reactie ophield en zeveneneenhalf uur later kon ik eindelijk beginnen.

We worden uiteraard herenigd met onze bekende helden. Lucy is voor haar werk in Toscane, waar ze de visagie verzorgd op een heuse filmset. Haar leidinggevende is zodanig onder de indruk van haar dat ze zelfs hoofdrolspeler Aris op mag maken. Met dezelfde, unieke charme waardoor wij als trouwe lezers van de reeks enorm van haar zijn gaan houden weet ze ook op Aris een blijvende indruk te maken. Helaas zorgt hun vriendschap ook voor wat wrijving tussen Lucy en haar vriendje thuis.

Eenmaal teruggekeerd in het fort verwacht Lucy dat alles snel weer als vanouds zal zijn, maar niets blijkt minder waar. Er is iets aan de hand met Olivier waar Lucy maar geen vat op kan krijgen. Het lijkt alsof ze steeds verder uit elkaar drijven ondanks al haar dappere pogingen om dat tegen te houden.

Ik was al een beetje gewaarschuwd voor deze gebeurtenissen door de achterflap, maar nog altijd maakte het het niet minder pijnlijk om toe te kijken hoe er een zekere wig tussen Lucy en Kikker in gedreven werd. Dat komt omdat de personages uit deze reeks op de een of andere manier voor mij tot leven zijn gekomen dankzij de toffe schrijfstijl van Lisette Jonkman. Daardoor leef je niet alleen met ze mee, je leeft je ook helemaal in waardoor al hun emoties ook deel uit gaan maken van jou. Dat maakte het wel een beetje gek dat de tijd in deze reeks een beetje stil heeft gestaan. Toen ik begon verwachtte ik eigenlijk dat het verhaal ook vijf jaar later verder zou gaan, maar ik ben blij dat dat niet het geval bleek te zijn. Ik moet er niet aan denken dat Lucy plotseling een strak georganiseerde, goed functionerende volwassene zou zijn, want ik vind haar toch veel leuker als ze een beetje onhandig en naïef is. Al zat ik me zo nu en dan weer gruwelijk op te vreten van frustratie over keuzes die zo overduidelijk vergissingen waren.

De typerende Lisette Jonkman humor zorgt weer voor een goede work-out van de lachspieren, maar tegelijkertijd weet ze ook een gewichtig onderwerp zoals depressie aan te kaarten op een manier die heel raak is zonder dat je spontaan zelf  terug geslingerd wordt in je eigen depressie. Niet dat er luchtig over gedaan wordt trouwens. Er wordt gewoon een kant van depressie getoond die er voor de verandering eens niet uitziet als een hoopje kleding vol met mens dat maandenlang niet van de bank wil komen. Ik waardeer dit echt heel erg.

Ik heb weer enorm genoten van dit boek en ga nu ik het uit heb snel mijn altaar inrichten om de goden wederom te verzoeken dat er pretty please nog een deel mag komen. Ja, lachen jullie maar, maar hoewel het dan wel vijf jaar heeft geduurd is het me de vorige keer ook gelukt!

• Verknocht is het derde deel in de Verkikkerd-reeks
  • De voorgaande delen heten Verkikkerd en Verslingerd
  • De boeken zijn onlangs uitgegeven in een nieuw jasje