The Nowhere Girls van Amy Reed

20 mei 2019 No Comments

The Nowhere Girls van Amy Reed

20 mei 2019 No Comments
the nowhere girls van amy reed cover craving pages
Published: 10/5/2017
Who are the Nowhere Girls? They're every girl. But they start with just three. Grace, the preacher's daughter who moves into the former house of a girl whose pain adorns the walls. Bold Rosina, who dreams of a life of playing music instead of waitressing her uncle's restaurant. And misunderstood Erin, the girl who finds more solace in science and order than she does in people. They are brought together by the idea of changing…

Jeetje, wat ben ik blij dat jullie me nu niet achter mijn laptopje kunnen zien zitten. Toen ik dit boek kocht was ik in de veronderstelling dat ik een jeugdthriller had aangeschaft... Ik geloof dat ik er nog nooit zo faliekant naast heb gezeten. Tranen biggelen over mijn wangen en de zakdoekjes zijn niet aan te slepen. Nee, ik ben niet verkouden maar ik zit tegelijkertijd te grienen en te stomen van woede. Wat een boek!

Het was het woordje "avenge" op de achterflap dat mij op een dwaalspoor zette. Hierdoor verwachte ik een groepje boze meiden die, nadat gerechtigheid het had laten afweten, besloten om zelf voor rechter, jury en beul te gaan spelen. Ergens klopte die verwachting wel, maar het werd uitgewerkt op een manier die dit grensoverschrijdende boek tot een feministische must read maken.

the nowhere girls van amy reed craving pages

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Grace, Rosina en Erin maar het verhaal draait eigenlijk vooral rondom Lucy; een meisje dat ze geen van allen echt hebben kennen. Ze weten alleen dat Lucy het lef heeft gehad om een paar jongens, die praktisch op handen worden gedragen in de gemeenschap, te beschuldigen van verkrachting. Een deel van de gemeenschap weigerde het om Lucy te geloven en degenen die haar wél geloofden durfden daar niet voor uit te komen om haar te steunen. Nadat de jongens haar lichaam verkrachtten heeft het stadje Lucy's reputatie verkracht waardoor zij en haar familie uiteindelijk zijn verhuisd. En de jongens... Niets staat hen in de weg om het nogmaals te doen. Tot Grace, Rosaline en Erin besluiten daar een stokje voor te steken.

Ik ben eerlijk gezegd meestal niet zo'n grote fan van boeken met meer dan twee perspectieven. Door het constante gewissel tussen personages lukt het me dan minder goed om me écht in te leven in de personages. Bij The Nowhere Girls had ik dat helemaal niet. Ik denk dat dat komt omdat er naast de perspectieven van Grace, Rosaline en Erin ook af en toe hoofdstukken voorbij kwamen vanuit het perspectief van "Us" ofwel "Wij". Een hele slimme zet van de schrijfstern want hierdoor voelde ik me meteen betrokken bij het verhaal.

Alle drie de hoofdpersonen zijn enorm goed uitgewerkt. Ze hebben alle drie wel iets waarin ik wat van mezelf herken. Toch zijn ze stuk voor stuk heel verschillend. Grace is de dochter van een pastor, een beetje gezet en over het algemeen een rustig type. Rosaline is een felle dame met een voorliefde voor rockmuziek van vrouwelijke artiesten en droomt ervan de wereld te veroveren met haar eigen rockband. Erin is een vrij stil meisje met een grote fascinatie voor alles wat met het zeeleven te maken heeft. Ook de thuissituatie van de verschillende meiden verschilt als dag en nacht. Dat maakt het des te bijzonder dat ze zo'n hechte vriendinnen zijn.

Qua stijl ben ik enorm onder de indruk van Amy Reed. Ze heeft het voor elkaar gekregen om een boek, wat zo enorm belangrijk en actueel is, toch zo meeslepend en rauw heeft weten te schrijven zonder dat bepaalde situaties onvoldoende aandacht kregen. Ze zorgt er op subtiele wijze voor dat je alert bent voor een mega plotwending, maar weet ook te verrassen. Serieus, ik vind haar een kunstenares met woorden.

Het plot stak ijzersterk in elkaar. Hoewel ik me een beetje ergerde aan de abrupte afloop van het boek was ik ook niet heel erg ontevreden. Ik weet zeker dat ik de komende nachten nog vaak wakker zal liggen om te piekeren of ik zelf wel feminischtisch genoeg ben. Of ik net zou dapper op zou kunnen komen voor de rechten van mij en mijn vrouwelijke medemens als Grace, Rosaline en Erin.

Echt. Wauw.

Ben je geïnteresseerd in feminisme? Hou je van boeken die fel ingaan op de huidige rape-culture? Wil jij wel eens zien hoeveel sterker je staat wanneer je met elkaar samenwerkt in plaats van met elkaar te concurreren? Dan is dit echt een boek voor jou.

• Trigger warnings: het boek bevat veel discussies over verkrachting
  • Een paar daarvan worden vrij heftig omschreven
  • Met thema's zoals feminisme, verkrachting, victimblaming en nog veel meer