Stukjes van Mezelf van Renée Watson

16 mei 2019 1 Comment

Stukjes van Mezelf van Renée Watson

16 mei 2019 1 Comment
stukjes van mezelf van renee watson cover craving pages
Published: 03/14/2019
Jade weet dat als ze ooit succesvol wil worden, ze weg moet uit de buurt waar ze is opgegroeid. Haar moeder zegt dat ze iedere kans moet grijpen die ze krijgt. Ze heeft een beurs gekregen voor een witte privéschool en krijgt zelfs extra bijles op zaterdagen. Maar sommige kansen voelen eerder vernederend dan behulpzaam. Zoals een uitnodiging om zich bij Women to Women aan te sluiten, een mentorprogramma voor ‘risicovolle’ meisjes uit ‘risicovolle’ achterstandswijken.…

Soms lees je een boek waarvan je zo onder de indruk bent dat het je grote moeite kost om nu precies te verwoorden wat je er zo tof aan vond. Dat probleem had ik ook na het lezen van Stukjes van Mezelf van Renée Watson. Vanaf het moment dat ik de samenvatting van het boek las vermoedde ik al dat dit een van mijn toekomstige favorieten zou zijn. Ik was dan ook dolgelukkig toen er een recensie-exemplaar op mijn deurmat viel.

Ik liet alles liggen om meteen in het verhaal te duiken en ging al snel volledig op in het boek. Voor het eerst in hele lange tijd lukte het me niet om een boek neer te leggen. Uiteindelijk heb ik het in een dag uitgelezen waarna ik het echt even moest laten zakken voordat ik in een nieuw boek kon beginnen. Het boek bleef maar resoneren in mijn hoofd and I loved it!

stukjes van mezelf van renee watson craving pages

In Stukjes van Mezelf maken we kennis met Jade. Ze heeft het enorm getroffen - en wordt daar door haar omgeving veelvuldig aan herinnerd - omdat ze naar een prestigieuze school mag en is uitgekozen voor een bijzonder mentorproject. Maar de wetenschap dat ze die kansen krijgt aangereikt omdat ze door o.a. haar huidskleur en afkomst als 'risicovolle jeugd' wordt bestempeld vindt ze eerder beledigend dan behulpzaam.

Jade is vanaf het begin van het boek een indrukwekkende jonge dame. Ze wil niets liever dan uitgekozen worden voor een schoolreisje naar het buitenland en werkt als een os om haar doel te bereiken. Haar ambitie en inzet maken dat je vanaf bladzijde een voor Jade duimt. Wanneer ze wordt uitgenodigd voor het Woman to Woman project omdat ze als 'risicovolle jeugd' wordt beschouwd door de leerlingenbegeleidster op haar school ben je net als Jade in eerste instantie vooral verontwaardigd over de vernedering. Het is namelijk overduidelijk dat de enige redenen waarom Jade dusdanig wordt gelabeld haar huidskleur en haar afkomst zijn.

Je zou denken dat dit boek misschien minder schrijnend is dan boeken zoals The Hate U Give van Angie Thomas en Wat Zou Martin Doen van Nic Stone omdat er geen choquerende gebeurtenis in voorkomt die lezers met een klap bewust maakt van de actualiteit van racisme. In plaats daarvan ben je je vanaf het begin bewust van hoe pijnlijk het voor Jade moet zijn om zo anders behandeld te worden dan haar medestudenten. Ik vind dit boek daarom juist zo sterk. Het laat namelijk zien dat racisme in vele vormen voorkomt. Dit is volgens mij hét boek om lezers bewuster te maken van minder opvallende vormen van racisme.

Stukjes van Mezelf is een boek wat echt wordt gedragen door de personages. In plaats van toe te werken naar een spetterende ontknoping of knallend hoogtepunt maakt het indruk met de persoonlijke groei van de hoofdpersoon en beloont het lezers met belangrijke, nieuwe inzichten in de maatschappij waarin we leven. Ik kan hem niet warm genoeg aanbevelen.

• Triggerwarning: Racisme
  • Aanrader voor iedereen die zich graag wil inlezen over ongelijkheid
  • Maar niet goed tegen de heftige gebeurtenissen in The Hate U Give, 67 Seconden of Wat Zou Martin Doen kan