One Giant Leap van Heather Kaczynski

30 mei 2019

One Giant Leap van Heather Kaczynski

30 mei 2019
one giant leap van heather kaczynski cover craving pages
Published: 10/23/2018
When Cassandra Gupta was chosen to be the youngest member of a top-secret mission to the far reaches of the universe she knew to expect the unexpected. But nothing could have prepared her for the catastrophic events that would occur once she left Earth. Cassie and the rest of the crew have found themselves in the middle of a conflict between two alien civilizations hell-bent on destroying each other . . . and anyone else…

Een poosje geleden ontdekte ik via booktube het boek Dare Mighty Things van Heather Kaczynski. Het was voornamelijk de belofte van goede ACE representatie die mij erg nieuwsgierig maakte naar het boek. Oké, het feit dat het een spannende sci-fi was sprak ook tot de verbeelding. Het eerste boek in de duologie maakte diepe indruk, dus uiteraard was ik dolgelukkig toen ik ook het vervolg kon leesteren via mijn Scribd abonnement.

Aangezien het eerste deel in de duologie zich voornamelijk afspeelde op aarde kon ik nauwelijks wachten om samen met Cassandra Gupta de ruimte in te gaan. Het eerste boek teased eigenlijk vanaf het begin deze epische reis en na afloop was ik op een punt beland dat ik net zo naar de lancering toe leefde als de hoofdpersoon. Maar, man oh man, ik was totaal niet voorbereid op de ontwikkelingen die deze reis met zich mee zou brengen.

One giant leap van heather kaczynski craving pages

***Deze recensie bevat spoilers voor het eerste deel in deze duologie: Dare Mighty Things. ***

Door een speling van het lot is Cassandra Gupta als jongste lid geselecteerd voor een geheime ruimtemissie. De bemanning van het ruimteschip brengt een groot deel van de reis in een soort kunstmatige schijndood door om pas weer te ontwaken wanneer het schip hun bestemming heeft bereikt. Maar het team wordt voortijdig uit hun slaap gewekt en ontdekt al snel dat ze zich middenin een oorlog tussen twee rivaliserende aliën-rassen bevinden. En het ergste van al... de slechterikken hebben het op aarde voorzien en zijn reeds geïnfiltreerd in de samenleving. Cassandra moet alles op alles zetten om de aarde te waarschuwen voor de dreiging in hun midden.

Het eerste boek van deze tweedelige reeks vond ik helemaal geweldig. De verhitte concurrentiestrijd, de mysterieuze wijze waarop deelnemers werden gesaboteerd, de geheimhouding... Ik vrat het op en snakte naar meer. Met Cassandra had ik vanaf het begin een klik. Ik bewonder haar. Ze is slim, ambitieus en weet van aanpakken. Daarbij geeft ze alles wat ze in zich heeft om haar droom om deel uit te maken van een ruimtemissie waar te maken.

In het tweede deel leerden we Cassandra nog beter kennen en kregen we een kant van haar te zien waardoor ik eigenlijk alleen maar meer van haar ging houden. Ook veel andere personages uit Dare Mighty Things keren terug in dit vervolg, wat ik eigenlijk niet had verwacht aangezien Cassandra hen op aarde achter moet laten wanneer ze aan haar missie begint.

Dit boek is volgepakt met de ene adrenalinekick na de andere. Het tempo zit er vanaf het begin goed in en door de constant aanwezige dreiging van het vijandige aliën-ras is dit zeker een boek wat je op het puntje van je stoel houd. Jammer genoeg waren er ook een aantal minpunten waardoor ik toch veel minder heb genoten van dit deel vergelen met boek nummer één.

Mijn grootste probleem met het boek was dat ik het op een gegeven moment nauwelijks nog kon volgen. Veel ontwikkelingen die duidelijk bedoeld zijn om je als lezer op het puntje van je stoel te houden dragen niet echt bij aan het plot. Sterker nog, ze leiden juist af van het plot.

Daarnaast vond ik het einde echt een beetje te picture perfect. Na de knappe manier waarop de spanning in deze boeken steeds weer wordt opgebouwd verwachte ik een klapper van een einde, maar het liep uit op een teleurstellende sisser. Erger nog; een sisser met een flink aangedikte 'wijze les' waar ik persoonlijk niet op zat te wachten.

Desondanks heb ik van het overgrote deel van deze duologie enorm genoten en ik raad hem dan ook warm aan wanneer je op zoek bent naar een toffe nieuwe sci-fi.

Ik was ronduit opgelucht dat dit boek werd ingesproken door dezelfde stemactrice die ook het eerste deel in deze duologie voorlas. Haar stem is erg aangenaam en ze weet je echt mee te nemen in de belevingswereld van Cassandra en haar vrienden. Toch heb ik wel een beetje het idee dat ze tegen het einde van het boek net zo teleurgesteld was in het verhaal als ik. Als je een poosje bij een callcenter hebt gewerkt dan weet je waarschijnlijk dat ze daar overtuigd zijn dat klanten de lach in je stem kunnen horen. Bij de dame die One Giant Leap voorlas lees haar stem monotoner te worden in de stukken die eigenlijk een klein beetje te ver gingen qua fantasy. Het kan heel goed zijn dat dit mijn mening onbewust een beetje heeft beïnvloed.

• One Giant Leap is het vervolg op Dare Mighty Things
  • Met dit boek is de duologie compleet
  • In het eerste boek kwamen sci-fi elementen pas later in het boek op gang, in dit boek zit je er onmiddellijk middenin