Kill the Queen van Jennifer Estep

5 augustus 2019

Kill the Queen van Jennifer Estep

5 augustus 2019
kill the queen van jennifer esten cover craving pages
Published: 10/2/2018
Gladiator meets Game of Thrones: a royal woman becomes a skilled warrior to destroy her murderous cousin, avenge her family, and save her kingdom in this first entry in a dazzling fantasy epic from the New York Times and USA Today bestselling author of the Elemental Assassin series—an enthralling tale that combines magic, murder, intrigue, adventure, and a hint of romance. In a realm where one’s magical power determines one’s worth, Lady Everleigh’s lack of…

In de maand augustus doe ik mee aan de Disney-A-Thon; een leesmarathon bestaande uit vijf leesuitdagingen en vier verschillende teams. Als lid van team Aladdin was mijn eerste opdracht om een boek te lezen waar royalty in voor komt. Melissa (melissasfandomwereld) adviseerde mij Kill the Queen van Jennifer Estep en het was een fantastisch boek om deze leesmarathon me af te trappen.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wel een beetje nerveus was om in dit boek te beginnen. Als stemmingslezer lees ik in de zonnige zomermaanden op de een of andere manier veel liever hedendaagse feelgood boeken dan fantasyromans. Toch ben ik hartstikke verliefd geworden op Kill the Queen, en ik vertel je graag waarom.

kill the queen van jennifer estep craving pages

Mijn Feels...

Everleigh Blair mag dan wel van koninklijk bloed zijn, ze staat zo laag op de ladder van successie dat ze nauwelijks beter wordt behandelt dan een dienaar. Everleigh is ook nog eens een mikpunt van spot omdat ze in tegenstelling tot haar familie totaal niet magisch begaafd is. Slechts een paar mensen weten dat Everleigh wél een hele speciale gave heeft; ze is immuun voor magie. Juist die gave redt haar leven wanneer haar nichtje; kroonprinses Vasilia haar bloedeigen moeder en de rest van de Blair-familie om het leven brengt om de troon op te kunnen eisen.

Haar leven niet langer zeker besluit Everleigh onder te duiken bij een troep gladiatoren waar ze wordt getraind om zelf ook de arena te betreden. Haar nieuwe leven bevalt haar onverwacht goed, maar wanneer Vasilia de voorstelling bezoekt en haar plannen voor het land duidelijk worden beseft Everleigh dat ze haar nicht uit de macht zal moeten zetten en zelf de troon op moet eisen voor het welzijn van het hele land.

Ik heb slechts een puntje van kritiek op dit boek en dat is dit: de achterflap verklapt eigenlijk een beetje te veel over de inhoud van het eerste deel van het boek. Al vanaf het moment dat we Everleigh ontmoeten in de keuken van het paleis weten we welke afschuwelijke gebeurtenis haar te wachten staat. Het deel mag dan nog zo ontzettend goed uitgewerkt zijn, het neemt wel wat van de impact van de gebeurtenis weg. Dat vond ik persoonlijk een beetje jammer.

Everleigh stal vanaf het begin mijn hart met haar beklag over haar verantwoordelijkheden. #relateable. Het maakt haar tot een heel realistisch, vertrouwd personage waar je je als lezer gemakkelijk in kunt verplaatsen. Ondanks haar ontevredenheid over haar situatie en haar onvermogen om er iets aan te doen verzet ze zich door te fantaseren over betere tijden en door kei hard te werken om haar dromen te realiseren en dat maakt haar ook meteen heel bewonderenswaardig.

De wereld die Jennifer Estep heeft gecreëerd is tijdloos. De sfeer voelt bijna middeleeuws aan, maar dan opeens wordt er heel nonchalant verwezen naar stromend warm water waardoor je die aanname toch weer moet laten varen. Wat ik zo fijn vond was het feit dat Jennifer Estep een meesteres is van een van de belangrijkste lessen die je als auteur leert: show don't tell. Het was de sfeer in haar scene's die landschappen, paleizen, arena's en terreinen tot leven wekten in mijn fantasie en ik genoot van elke scène.

De ontwikkeling van de hoofdpersoon was perfect uitgewerkt. We maken geen kennis met een Mary Sue die ondanks het feit dat ze nog nooit een zwaard heeft vastgehouden plotseling een echte warriorqueen blijkt te zijn. Nee. Everleigh stuntelt zich door de gladiatorentraining heen en moet keihard werken om beter te worden. Ik vond het vooral knap om te lezen hoe ze dankzij haar training niet alleen groeide als strijder, maar ook als persoon. Haar houding veranderd, net als haar zelfvertrouwen en dat is geweldig uitgewerkt.

Nog bijzonderder vond ik het feit dat Everleigh nooit het special snowflake gevoel opriep bij mij als lezer. Ze is weliswaar bestemd voor iets groots, maar ze leidt de aandacht niet af van de personages om haar heen. Zo 👏 doe 👏 je 👏 dat 👏 En aangezien het toch al te laat is om te voorkomen dat dit een lange review wordt wil ik nog even kwijt dat elk van de overige personages zo boeiend, levensecht en uniek zijn dat ik van elk van hen wel een compleet eigen boek zou willen lezen.

Ik hou van dit boek.

• Kill the Queen is het eerste deel in de Crown of Shards-reeks
  • Het tweede deel heet Protect the Prince en het is reeds verschenen