Het meisje en de alchemist – Sara Holland

28 maart 2018 1 Comment

28 maart 2018 1 Comment
Het meisje en de alchemist everless sara holland craving pages
Published: 2/5/2018
Tijd is geld. Zeker in Sempera, waar tijd in je bloed zit en omgezet kan worden naar munten. Hoe rijker je bent, hoe langer je leeft... De familie Gerling is rijk: ze hebben tijd in overvloed door de hoge belastingen die ze eisen van de arme bevolking. En niemand haat hen meer dan Jules Ember. Toen ze klein was, woonde ze met haar vader op Everless, het landgoed van de Gerlings, maar een noodlottig ongeluk…

Bookhaul maart 2018 craving pages deel 3

Wanneer de dames van Blossom Books fangirlen over een boek weet ik bij voorbaat dat het op mijn TBR moet. Ik had  EVERLESS; HET MEISJE EN DE ALCHEMIST dan ook ruim op tijd in pre-order staan want het enthousiasme van Lotte in deze video was te aanstekelijk om te weerstaan. Terwijl zij met hartjes-ogen het plot van EVERLESS beschreef werd ik alleen maar vastberadener want een wereld waarin tijd letterlijk geld is... dat is toch gewoon supergaaf?

Dus, we hebben een wereld waarin de inhoud van je portemonnee bepaalt hoe oud je zult worden. In deze wereld maken we kennis met Jules Ember die samen met haar vader worsteld om de eindjes aan elkaar te knopen. Als blijkt dat haar vader hardnekkige schulden heeft besluit Jules om - ondanks de waarschuwingen van haar vader - een gooi te doen naar een baan in Everless; het huis van de rijkste familie van Sempera. Hier ontdekt ze dingen die waarschijnlijk veel beter verborgen hadden kunnen blijven.

Ik snap helemaal waarom boekenwurmen wereldwijd enthousiast zijn over dit boek. Het is geschreven rondom een ontzettend uniek concept, met lekker veel vaart en mysteries om naar te raden. Sara Holland slaat je zonder enig teken van wroeging met de ene na de andere plottwist om de oren zodat je tijdens het lezen vrijwel non-stop in een staat van paraatheid verkeert. Toch ben je nooit echt voorbereid op wat komen gaat. Ik kan zo enorm genieten van dat gevoel!

In grote lijnen is het boek weliswaar wat minder onvoorspelbaar, maar die kleine (maar ingrijpende) verrassingen tussendoor maken dat meer dan goed.

Jules was zeker geen personage waar ik onmiddellijk gek op was. Ik vond haar heel erg koppig (net als haar vader) en impulsief. Ook vond ik het nogal twijfelachtig - zelfs een beetje out of character - dat ze haar bijzondere gave nooit in twijfel trok. Een meisje dat met gevaar voor eigen leven in de aarde rondom haar eigen stamboom gaat wroeten zou naar mijn mening toch ook het fijne willen weten van een gave zoals die van haar.

Wat ik een beetje jammer vond was het feit dat het niet moeilijk was om in te schatten welke personages wel en welke personages niet te vertrouwen waren. Dat heeft niet zozeer met de schrijfstijl van de auteur te maken, maar meer met het feit dat het verhaal op subtiele wijze toch een bepaalde formule volgt die je vaak terug ziet komen in YA fantasy boeken. Ik wil daarbij nogmaals benadrukken dat Sara Holland die formule wel op zeer originele en unieke wijze volgt.

Ik wil daarbij wel nogmaals benadrukken dat Sara Holland die formule wel op zeer originele en unieke wijze volgt.

Er is een reden waarom sommige formules zo vaak terug lijken te keren in YA; ze werken. Ik heb in ieder geval enorm genoten van het verhaal over HET MEISJE EN DE ALCHEMIST en kijk nu al reikhalzend uit naar de kans om mijn exemplaar te laten signeren op Yalfest (en natuurlijk naar deel 2).

Wat is de meest originele YA fantasy die jij ooit hebt gelezen?