Geachte Mr. Knightley – Katherine Reay

Geachtte mr knightey katherine reay kobo aura 2 craving pages
Geachtte mr knightley katherine reay craving pages
Published: 08-07-2017
De slimme twintiger Samantha Moore is opgegroeid in een weeshuis en heeft niets voor zichzelf. Studeren is een oude droom die ze allang heeft opgegeven en ze slijt haar dagen achter de toonbank bij een Starbucks. Ze weet dan ook niet wat haar overkomt als een stichting haar een studiebeurs aanbiedt. Het enige wat van haar wordt verwacht, is dat ze de mysterieuze oprichter van de stichting op de hoogte houdt van haar vorderingen. Hoewel…

Degene die mij volgen op Goodreads is het vast niet ontgaan dat ik naast een liefde voor spannende science fiction en epische fantasy ook een plaatsje in mijn hart heb voor klassiekers. Ik vind het fijn om het snelle tempo van moderne YA literatuur af en toe af te wisselen met verhalen die wat langzamer voortkabbelen, maar daardoor niet minder mooi zijn. Klassiekers lenen zich daar vaak perfect voor. Evenals boeken die zijn geinspireerd door favoriete klassiekers zoals GEACHTE MR. KNIGHTLEY van Katherine Reay.

In GEACHTE MR. KNIGHTLEY maken we kennis met Samantha Moore; een jonge vrouw die haar traumatische jeugd probeert te verwerken met de hulp van haar literaire heldinnen; Met Lizzie Bennet, Jane Eyre, Jo March en anderen heeft Samantha een betere band dan met veel van haar échte vrienden.

De enige persoon waarbij ze zichzelf durft te zijn is de geheimzinnige mr. Knightley die haar opleiding betaalt in ruil voor regelmatige schriftelijke verslagen van haar vooruitgang. De brieven zijn al snel veel persoonlijker dan aanvankelijk de bedoeling was.

Het verhaal wordt vertelt door middel van de brieven die Sam aan mr. Knightley stuur. Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van boeken in brief- of dagboek vorm, maar op de een of andere manier kon ik dat dit keer juist heel erg waarderen. Het maakte het uitdagender om Sam te doorgronden; zij is je enige bron van informatie en weet niet goed wie ze zelf is. Dat maakt haar bij vlagen naïef, afstandelijk en een mysterie op zichzelf.

Het was ontzettend tof om te lezen hoe Sam zichzelf steeds beter leert kennen en dus ook groeit als persoon.

Ik zou eventueel kunnen bekritiseren dat het boek vrij voorspelbaar was, maar dat zou ik oneerlijk vinden tegenover de roman. Het boek is duidelijk beïnvloed door werken van grootheden zoals de Bronte zusjes, Jane Austen, Charles Dickens e.d. Veel van die klassieker werken hebben iets voorspelbaars, zonder dat het ververlend wordt. Het einde is eerder iets waar je gaandeweg steeds meer naar uit gaat kijken. Dat past bij klassiekers - vind ik - en boeken die daardoor zijn geïnspireerd.

Ken jij nog toffe boeken die zijn geinspireerd door klassiekers?

6 thoughts on “Geachte Mr. Knightley – Katherine Reay

Ik ben het helemaal met je eens, wat betreft het einde! Het was een beetje voorspelbaar, maar ik hoopte zo hard dat het ook op deze manier zou eindigen. Dit boek is een van mijn favorieten van 2017!