Dark Matter van Blake Crouch

14 februari 2019 No Comments

Dark Matter van Blake Crouch

14 februari 2019 No Comments
Dark matter van blake crouch cover craving pages
Published: 8/24/2016
'Ben je gelukkig met je leven?' Dat zijn de laatste woorden die Jason Dessen hoort vóórdat de gemaskerde ontvoerder hem bewusteloos slaat. En voordat hij wakker wordt en merkt dat hij vastgeketend is aan een ziekenhuisbed, omgeven door mensen die hij niet kent, die gekleed zijn in beschermende pakken en een man die Jason nog nooit heeft gezien naar hem glimlacht en zegt: 'Welkom terug, vriend.' In de wereld waarin Jason wakker is geworden is…

Een tijdje geleden verscheen op Hebban een door lezers samengestelde lijst van de meest indrukwekkende boeken; een top 1000. Aangezien ik een zwak heb voor lijstjes besloot ik om een fysieke versie van de lijst te bestellen zodat ik lekker aan het afvinken kon. Uiteindelijk mocht ik 87 hokjes inkleuren, maar er staan nog zeker 76 boeken op de lijst die ik in de toekomst hoop te lezen. Een daarvan was Dark Matter van Blake Crouch.

Eerlijk gezegd lees ik maar zelden thrillers, maar omdat Dark Matter zo veel hype kreeg een paar jaar geleden was ik toch razend benieuwd. Toch snapte ik na het lezen van de samenvatting niet zo goed waarom mensen zo enthousiast waren over het boek. Er viel mij namelijk niets op wat dit boek zo bijzonder kon maken behalve dan de fraaie vormgeving. Boy was I wrong.

Dark matter van blake crouch craving pages

MIJN FEELS...

In het boek maken we kennis met Jason Dessen. Op het eerste oog geen opvallende man. Hij is leraar, vader van een zoon en getrouwd met een vrouw waar hij gek op is. Aan zijn idyllische leventje komt echter een abrupt einde wanneer hij op een avond wordt overvallen door een gemaskerde vreemdeling. De man drogeert hem en wanneer hij bijkomt is alles anders.

Een van de redenen waarom het zo gemakkelijk is om van dit verhaal te genieten is de hoofdpersoon. Jason komt over als een hele sympathieke vent. Hij komt heel écht over waardoor je het gevoel krijgt dat de gebeurtenissen in het boek - hoe bizar ook - iedereen zouden kunnen overkomen. Omdat hij ook nog eens een grote goedzak blijkt te zijn hoop je ook vurig op een goede afloop voor hem en zijn gezin.

Vanaf het moment dat Jason ontvoerd wordt raakt het verhaal opeens in een heuse stroomversnelling. Mijn adrenalinepeil schoot omhoog terwijl ik meeleefde met Jasons belevenissen. Zijn verwarring en angst worden enorm goed beschreven waardoor die gevoelens een deel van mij werden terwijl ik las. Ik voelde op enkele momenten mijn hart in mijn keel schieten.

Al heel snel kreeg ik in de gaten waarom mensen zo diep onder de indruk zijn van dit boek. Het verhaal is een mindfuck tussen een voor- en achterflap. Wat een verhaal! Hoewel het onderwerp erg veel verwijzingen maakt naar wetenschap - en ik een enorme ditz ben wat dit onderwerp betreft - was het heel goed te volgen. Bijna alsof ik naar een spannende sci-fi film keek.

Ik moet eerlijk zeggen dat de ontknoping niet helemaal een verrassing voor me was. Al vrij snel had ik een vermoeden van hoe de vork in de steel zat, maar ik hield me lange tijd voor dat ik onmogelijk gelijk kon hebben. De reden dat ik daarvan overtuigd was heeft denk ik te maken met het feit dat ik nog nooit eerder een boek zoals Dark Matter heb gelezen. Ik durf het met een gerust hart een uniek verhaal te noemen. En echt een aanrader.

FIJN OM TE WETEN...

• Ook wanneer je geen thrillerfan bent is Dark Matter echt een aanrader
  • Het wordt op de cover een ‘speculatieve thriller’ genoemd