Dare Mighty Things van Heather Kaczynski

11 april 2019

11 april 2019
Dare mighty things van heather kacziynski cover craving pages
Published: 10/10/2017
THE RULES ARE SIMPLE: You must be gifted. You must be younger than twenty-five. You must be willing to accept the dangers that you will face if you win. Seventeen-year-old Cassandra Gupta’s entire life has been leading up to this—the opportunity to travel to space. But to secure a spot on this classified mission, she must first compete against the best and brightest people on the planet. People who are as determined as she to…

Een van mijn favoriete BookTube kanalen is toch wel het kanaal BooksandLala van Kayla. En wanneer zij een boek aanbeveelt binnen een genre waar ze normaliter niet zo’n fan van is dan weet ik dat het boek een mustread moet zijn. Dat is waarom ik onmiddellijk op zoek ging naar Dare Mighty Things toen zij vol lof vertelde over deze sci-fi / dystopische roman. En geluksvogel als ik ben kon ik hem luisteren via mijn Scribd abonnement. Whoohoo!

Een van de belangrijkste redenen waarom ik nieuwsgierig werd naar het boek was de belofte dat er erg goede vertegenwoordiging van aseksualiteit in voorkomt. Sinds ik met hulp van een psycholoog heb ontdekt dat ik mezelf ook identificeer als ACE (aseksueel) vind ik het erg interessant om meer en meer te lezen over het onderwerp.

Dare mighty things heather kazynski craving pages

MIJN FEELS...

Cassandra Gupta is een zeventienjarig wonderkind. Tijdens haar stage bij NASA wordt ze uitgenodigd om mee te doen aan een wedstrijd waarbij jongeren strijden om een plaatsje bij een heuse ruimtemissie. Cassie droomt al jaren van een dergelijke kans en grijpt hem dan ook met beide handen aan. Maar alle andere deelnemers zijn al net zo vastberaden als zij een een heftige concurrentiestrijd volgt. Naarmate de verschillende beproevingen toenemen in intensiteit begint Cassie zich steeds meer af te vragen wat de aard is van de ruimtemissie waar ze om concureren, en waarom willen de hoge piefen in hemelsnaam per se tieners de ruimte in lanceren?

Dit boek had mij zo snel in zijn greep dat het bijna een record moet zijn geweest. Vanaf bladzijde een was ik geïnvesteerd in Cassie, en duimde ik dat ze zou winnen. Ik kan ook niet precies verklaren waarom ik zo snel een klik voelde met de hoofdpersoon. Haar persoonlijkheid verschilde niet bijster veel van andere heldinnen in YA boeken als ik heel eerlijk ben. Waarschijnlijk had het iets te maken met de hechte samenstelling van haar familie. Het hele gezin Gupta was zo hecht en geloofde oprecht in Cassie. Dat was denk ik een beetje besmettelijk.

Het verhaal zelf is op zich ook niet spectaculair origineel. We hebben vaker boeken voorbij zien komen over afvalraces. Denk maar aan De Test van Joelle Charbonneau of De Hongerspelen van Suzanne Collins. Wat dat betreft volgde dit boek wel een een zekere succesformule. Maar het is natuurlijk niet zomaar een succesformule. Het is vermakelijk en spannend om het personages tegen elkaar op te zien nemen. Strijdend voor de overwinning. Helemaal wanneer je merkt dat iemand de deelnemers lijkt te willen saboteren.

Hoewel ik het spannend vond, duurde het wel een hele tijd voordat ook duidelijk werd op welke manier dit boek binnen het sci-fi genre past. Dit deel was een beetje een copy-paste collage van elementen uit andere boeken binnen het genre, maar dan wel met een hele originele eigen twist van de auteur.

Hoewel ik best wat dingen kan benoemen die ik niet super-mega-awesome vond aan dit boek heeft het me wel echt enorm vermaakt waardoor ik uiteindelijk niet anders kon dan het boek vijf sterren geven. Lang geleden dat ik in zo’n korte tijd een luisterboek van begin tot eind heb afgeluisterd.

Dat dit boek wordt voorgelezen door een ervaren voorleester merk je meteen. Soneela Nankani weet ieder personage in het boek een geheel eigen stem en persoonlijkheid te geven. Het temperament van haar stem past zich perfect aan aan de situatie. Daardoor blijft het verhaal van Cassandra en haar concurrenten / vrienden je van begin tot eind boeien. Door het sterke acteertalent van Soneela is het gemakkelijk om de schoonheidsfoutjes in het boek over het hoofd te zien, maar dat vind ik persoonlijk niet vervelend. Het is soms toch ook gewoon hartstikke fijn om je puur te kunnen concentreren op de entertainmentwaarde en het belang van een boek helemaal uit hoeft te pluizen.

FIJN OM TE WETEN...

• Dare Mighty Things is het eerste deel in een duologie
  • Het tweede deel is ook al uit en heet One Giant Leap